Преди три седмици купувачи предложиха 1,25 млн. долара за къща в Сан Франциско в близост до Долорес парк с 3 спални, кухня и баня. Те обаче не са имали късмет. Къщата е била продадена за 1,4 млн. долара само за 8 дни, като е получила общо 51 оферти.
За друг имот в района са изпратени 23 оферти, а апартаментите получават поне десетина предложения, като обикновено сделки се сключват в диапазона 1,6-1,9 млн. долара.
Това не е някаква необичайна имотна треска, а вече се е превърнало в норма за пазара на недвижими имоти в Сан Франциско и региона. Някои го наричат “ефектът Facebook”, пише CNN.
Три са основните причини, които определиха началото на тази тенденция в края на 2011 г. Купувачите бързаха да сключат сделка преди IPO-то на най-голямата социална мрежа да е докарало оценките на технологичните компании до нови висини.
Освен това обаче местните власти стимулират компаниите да се развиват точно там, а не другаде, което увеличава значително личното богатство на хората.
В допълнение запасите от жилища на местния пазар са силно ограничени, което доведе и до ръст на наемите.
Високата пазарна активност на купувачите на имоти в Сан Франциско и региона започна да се усеща някъде около IPO-то на LinkedIn и започна да набира скорост в навечерието на борсовия дебют на Zynga и Yelp.
Да не забравяме и другите технологични компании с доста щедра пазарна оценка – Twitter, Dropbox, Square, Path, AirBnB и т. н. Всички те осигуряват достатъчно добри доходи на своите служители, затова не са учудващи усилията на кмета на Сан Франциско Ед Лий да ги задържи на всяка цена.
Семействата на заетите в технологичните гиганти обикновено си търсят жилища в престижните райони. Това силно концентрира търсенето и намалява запасите, което се отразява на пазара. Много от купувачите не откриват желаното от тях жилище в по-ниския ценови сегмент и пренасочват търсенето си в луксозния.
Купувачите на жилища в Сан Франциско са с нагласата, че трябва да купуват преди жилищата да са станали прекалено скъпи, а освен това те не очакват срив в доходите или съкращения. Този начин на мислене ги кара да сключват сделки възможно най-бързо, като искат минимални отстъпки.
Това на свой ред доведе до бум в исканията за т. нар. “джъмбо кредити”, с които се купуват скъпи, луксозни имоти. Одобрението за джъмбо ипотека се дава до 25 дни, макар че преди кризата, в периода 2005-2006 г., когато също имаше бум на пазара на луксозни имоти, одобрението се даваше даже за 15 дни.