IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Силни и слаби страни на София като място за бизнес

Липсата на предвидимост при процедурите у нас е една от основните пречки за чуждия бизнес, смятат специалисти

12:28 | 24.04.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Силни и слаби страни на София като място за бизнес

Проблемът с предвидимостта

Наред с това има какво още да се очаква по отношение на инфраструктурата, мобилността и т. н., въпреки че новите проекти, които се реализират, постепенно ще подобрят ситуацията.

Не на последно място заплащането у нас и в София е „по-приемливо, отколкото в други страни“, което служи като притегателна сила за редица компании от ИТ, софтуерния сектор, кол центрове и други, добави той.

„София има предпоставките налице да бъде един притегателен център за много индустрии“, смята той.

„Където и да погледнем ще намерим нужда от подобрение в София“, каза Любо Рохов, мениджър Продажби в Proinlasa.

Нужно е обаче да се концентрираме върху това, което имаме – собствените ресурси, планина, историческите дадености и т. н., като фактори за привличане на бизнеса и туризма, смята той. Наред с това, въпреки недостатъците, градът има много зеленина и красива природа, която липсва в много други европейски столици.

Атанас Гаров, изпълнителен директор на консултантската компания Colliers International, обаче изказа мнение, че планината и зеленината сами по себе си не биха могли да привлекат бизнес. Те са важен фактор, но без необходимите предпоставки за правене на бизнес, чуждестранните инвеститори не биха дошли тук.

Това, което най-много липсва е, правителството, след като успя да идентифицира няколко конкретни сектора, да вземе мерки как да ги стимулира не само на думи, а да ги привлича активно.

„Наред с тях съм сигурен, че и качеството на живот ще се подобрява“, каза той.

„Това, което тук липсва, е една по-ясна комуникация, дори и към тези индустрии, които в момента можем да привличаме със съществуващите дадености - защо да дойдат в България. Да има и нещо допълнително, което им се предлагат от това, което всички останали им предлагат - като някакъв вид стимул", смята Гаров.

Кайзеров каза, че по отношение на офис средата у нас съществуват всички възможности за привличане на бизнеса и София не отстъпва по нищо на много други европейски градове.

Това, което има нужда от подобрение е цялостната оферта, която България представя пред чуждия бизнес. Цената не е основният критерий, тъй като според него сме най-атрактивни в момента.

Има и други фактори – добра данъчна политика, географско положение и пр. Дори няколко наематели изразиха интерес да установят у нас централите си за Европа, Близкия Изток и Африка. Това, което спъва развитието обаче, е че ние не можем да обещаем, че всичко, което се очаква да бъде направено за в бъдеще, ще се изпълни, смята той.

Един от основните негативни фактори за бизнеса у нас е липсата на предвидимост, потвърдиха и други участници. Не можем да обещаем с яснота кога може да се очаква да бъде налично това, което липсва или кой и как ще гарантира правата на дадена компания или физическо лице, ако те са нарушени, казаха още панелистите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:01 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още