Когато американската верига Best Buy Co. обяви планове да затвори 50 големи магазина и да отвори 100 по-малки, стана ясно, че най-голямата верига за електроника в света се адаптира към новата реалност - ерата на господството на големите хипермаркети е към своя край, пише Bloomberg.
Новата реалност са малките магазини. Въпреки че големите вериги като Best Buy, Wal-Mart Stores Inc. и Target Corp. все още отварят и големи магазини, те поставят все по-голям фокус върху по-малките формати.
Best Buy смята да удвои броя на малките си магазини с марката Best Buy Mobile до 2016 г. Wal-Mart пък ще изгради до 100 малки магазина тази година.
След 50 години, през които оставиха толкова дребни търговци без работа, големите хипермаркети навлизат в период на криза поради влошената икономика, която засегна продажбите им, пише агенцията.
Наред с това потребители, все по-активно използващи технологии за сравняване на цените, посещават все повече магазини и търсят все по-изгодни продажби вместо да спрат в един магазин, в който да си напълнят кошницата.
„Преминаваме през сеизмични промени“, коментира Натали Бърг, анализатор в базираната в Лондон Planet Retail.
„Хората все още спестяват. Хората купуват все повече продукти онлайн, така че наистина има логика за намаляване на магазините.“
Понижени продажби
С началото на рецесията започнаха и проблемите за големите магазини. До третото тримесечие на миналата година Wal-Mart отчете осем последователни тримесечия на спад в продажбите. Best Buy отчете пет поредни тримесечия на спад в печалбата преди вчера да обяви загуба от 2,6 млрд. долара. Анализаторите прогнозират загуба и за Target тази година.
Търговията на големите хипермаркети води началото си от 1962 г. - годината, когато Wal-Mart, K-Mart и Target отвориха първите си големи обекти. С тяхната експанзия новите магазини започнаха да предлагат голям избор на все по-голямата съвкупност от потребители, които напускаха големите градове за сметка на покрайнините, в желанието си да притежават „парче американска мечта“.
Истинският бум в търговията бе през 90-те години на миналия век, подклаждан от балона на фондовия пазар и лесния достъп до кредит. Американският десант към покрайнините на градовете се засили още повече, като потребителите обзавеждаха своите нови домове с прибори и електроника, казва Джон Лупо, пенсиониран директор от Wal-Mart, който в момента е член на борда на AB Electrolux.
Противовесни сили
През новото хилядолетие жилищният бум изстреля хипермаркетите към нови висини. После дойде кризата и потребителите се оттеглиха.
Наред с кризата обаче има нови сили, които действат в противовес на големите хипермаркети. Бейбибумърите вече не гледат деца вкъщи и нямат нужда от запаси от храни и пакетирани стоки. Техните деца се женят по-късно и на свой ред имат деца още по-късно, което означава, че по-малко купуват жилища, които се нуждаят от нови мебели и оборудване.
Въпреки това треската за нови магазини все още оставя място и за по-големи, смята Брайън Дън, изпълнителен директор на Best Buy.
„Гледаме на тези магазини като на важна част от нашата мрежа в допълнение на нашите по-малки магазини, нашия онлайн капацитет и каналите за продажба по телефона, които позволяват на потребителите да ни намерят по всяко време, навсякъде, по всякакъв начин, който искат“, казва той.
„Въпреки че не гледам на това като на залез на хипермаркетите, този многоканален подход, който предприемаме, ще изисква по-малко площи.“
Wal-Mart също запазва фокуса и върху своята мрежа от големи магазини. Въпреки че през 2012 г. смята да отвори поне три пъти повече малки магазини в сравнение с миналата година, веригата планира да отвори и 150 големи в сравнение със 122 през 2011 г.
Най-голямото предизвикателство за големите магазини е все по-голямото доверие на потребителите спрямо онлайн покупките, смята Мат Арнолд, анализатор от Edward Jones & Co, който дава препоръка „купувай“ за Best Buy и Wal-Mart.
Ако веригите като Best Buy искат да оцелеят те ще трябва да развият още по-добре концепцията си и да интегрират своите физически локации с интернет магазините си, казва той.
„Въпреки че големите хипермаркети са затруднени, те няма да изчезнат“, коментира Арнолд. „Те се трансформират в по-малък формат и инвестират в онлайн търговия.“
преди 12 години Да! отговор Сигнализирай за неуместен коментар