Традиционната американска мечта беше притежанието на собствено жилище. То е символ на стабилност, зрялост и финансов просперитет.
Икономическият крах от 2008 г. обаче промени този стереотип. Ерата на големите жилища, които мнозина купуваха без да могат да си ги позволят, както и времената на покупките на кредит, вече отминаха, пише Forbes.
Повечето американци днес са благодарни ако имат някаква работа, вместо да прекарват дните си безцелно на верандата вкъщи.
Фактът, че американецът ходи на работа, означава, че първо той е зает, второ - печели пари, които му помагат да обслужва голямата си ипотечна вноска, която по начало не може да си позволите, трето - има занимание, което го отклонява от вида на всички вещи вкъщи, които е купил с помощта на кредитна карта, и четвърто - предотвратява (поне временно) жилището му да бъде отнето.
„Домът“ вече представлява понятие, а не структура. Американците се учат да свързват усещането за „у дома“ с различни видове жилищни площи – кооперации, апартаменти и др. Много пораснали деца са в по-нерадостно финансово състояние от своите родители. Ръстът на цените на горивата, храните и облеклото са сериозна трудност за семейния бюджет. Повишенията на заплатите са нещо от миналото. Въпреки това животът не е толкова лош, когато поне единият в семейството има работа, която докарва доходи.
Всеки собственик на жилище осъзнава случващото се на жилищния пазар от 2008 г. насам. Най-вероятно стойността на жилището му е по-ниска от тази през 2008 г. и ако иска да го продадете, може би ще трябва да отложи тези планове заради ниските цени.
Ако обаче американецът непременно трябва да продаде дома си, това може да му отнеме девет и повече месеца и вероятно няма да може да получи исканата цена.
Въпреки някои положителни индикатори за пазара на жилища в страната, то спокойно може да се отбележи, че той вече няма да е същият.
Ето някои от фактите, които говорят за това: броят на възбраните не намалява, много деца се връщат да живеят при родителите си, редица собственици избират да живеят в имота си по-дълго, вместо да се преместят в по-голям, на все повече хора се налага да живеят в алтернативни жилищни структури (напр. апартаменти), което дава отражение на целия пазар.
Пазарът на имоти в САЩ продължава да се развива и да се адаптира към икономическите промени. Потребителите и участниците на него рядко имат друг избор, освен да се съобразяваат с тях.