От началото на 2012 г. на родния пазар на търговски площи се забелязва раздвижване, което се дължи на навлизането на нови търговски оператори, както и развитието на нови формати, се казва в ново проучване.
Съществува значително търсене на търговски площи в райони с постоянен и активен човекопоток. В много случаи търсенето се движи от веригите хранителни магазини, които продължават своето развитие чрез формата “квартални магазини”, сочи докладът на Colliers International.
Наред с това продължава навлизането на международни марки на пазара у нас.
“Mеждународните марки виждат добра перспектива за развитие на българския пазар. Тяхната експанзия е ключов фактор за развитието на новите търговски центрове в София и страната”, коментира Иглика Йорданова, мениджър “Търговски площи” в компанията.
Сред новите оператори на българския пазар е международната компания Inspire Multiplex Pvt. Ltd., която навлиза с три киносалонa под марката Cine’Grand в София, Бургас и Плевен.
Шведската модна марка H&M, която вече откри първия си магазин в България, планира да продължи своята експанзията и в други търговски центрове, някои от които са в процес на строителство.
Голяма верига мебелни салони, както и оператор от типа „направи си сам” излизат от традиционния си формат и за първи път стават част от търговски микс на мол, казват от компанията.
Активно се отдава и новият търговски център Sofia Ring Mall, разположен до IKEA. Площи от 24 хил. кв. м от него вече са отдадени от Colliers International, като общият обем от отдадените от компанията площи за последните месеци надхвърля 34 хил. кв. м.
В ретроспекция
Що се отнася до пазара през втората половина на 2011 г. от компанията отчитат, че средното ниво на свободните площи в търговските центрове в София тогава е било около 6%. Това бе леко увеличение в сравнение с първата половина на миналата година, когато то бе близо 4%.
Свободните площи на търговските улици в столицата за периода са средно около 5%, като за бул. Витоша този дял е 10%. Повишил се е и потокът от търговци, които затварят и отварят обекти на търговските улици.
Наемните нива в търговските центрове и моловете се запазиха сравнително стабилни през втората половина на 2011 г., като влияние върху тях оказват видът на търговския комплекс и неговата локация. В големите търговски центрове в София наемите са приблизително 32 евро на кв. м на месец. В моловете извън столицата нивата бяха между 20 и 22 евро.
От компанията смятат, че главните търговски улици в София може да се възстановят след откриване на новата метроотсечка през август 2012 г., когато ще бъдат открити и археологическите находки около античния град Сердика.
Този процес обаче ще зависи изцяло от създаването на ясна визия и стратегия за реновирането им и обособяването на пешеходни зони, и залагането на конкретни срокове за финансирането и изпълнението на проектите, подчертават от Colliers.
преди 12 години Защото испанските марки всъщност са китайски ... А инак движение на пазара положително има - само дето е по посока на изнасяне и освобождаване на търговски площи. Разходете се малко по центъра на който си искате голям град и вижте колко табели "дава се под наем" има отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Защото испанските марки не използват евтини материали нали? :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тия които наемат търговски площи в новите молове са или много наивни , или перачи на пари ! НАП трябва да си насочи проверките към магазините в моловете, там е истинската измама...а не малките магазинчета! До края на тази година ще изгърмят ( фалират ), и търговците с тях поне два мола в София и търговците с тях , а за другата , не ми се мисли! А колко до "шведската модна марка" ще им се избие ентосиазма на на хората, като видят колко евтини матариали се използват и пак ще се върне потока към испанските марки! отговор Сигнализирай за неуместен коментар