Търговските имоти са отчели най-силни резултати на пазара на бизнес имоти в Европа през 2011 г., смятат от CBRE.
Според проучване на компанията въпреки лекото понижение на капиталовите стойности през последното тримесечие (–0,2%), търговските имоти са завършили цялата 2011 г. с ръст в капиталовите стойности от 1,5%.
Това е десетият пореден път от върха на пазара насам (общо 16 тримесечия), в който търговският сегмент отчита по-добри резултати от всички останали в Европа.
Като цяло търговският сегмент за трета поредна година беше този, който приключи с най-силни резултати в Европа, коментира Андрю Барбър, директор Оценки на имоти в CBRE.
„Апетитът към този сектор през годината бе движен от дефанзивните характеристики на търговския (сегмент) и стратегиите на инвеститорите, насочени към пазарите в Германия и особено към Централна и Източна Европа“, коментира той.
Благодарение на това инвестиционните обеми в сегмента през 2011 г. нараснаха с близо 5% на годишна база до почти 38 млрд. евро.
Дефанзивните характеристики на търговските имоти с добро качество ще продължат да са предпочитани от по-предпазливите инвеститори. Това, заедно с повишаващия се интерес към първокласните обекти на търговските улици, дава достатъчно основание да смятаме, че може да се очаква последващо ценово покачване в сегмента, коментира Барбър.
Доказателство за това е и фактът, че ценовата конкуренция за най-добрите търговски обекти в най-скъпите търговски улици на пазари като Лондон и Париж се повиши в края на миналата година.
В сравнение с ръста на капиталовите стойности на търговските обекти за 2011 г. офис сегментът отчете повишение от 0,5%, а индустриалните имоти – спад от 4,5%.