След три години на падащи цени за жилищата и офисите строителите в Дубай търсят убежище в търговски активи в опит да се възползват от шопинг туризма, който подхранва икономиката, пише Bloomberg.
Държавната компания Nakheel PJSC, която миналата година преструктурира дългове за 16,1 млрд. долара, разширява търговския си център "Dragon Mart" и се опитва да събере средства за ресторанти и магазини на изкуствения си остров "Палм Джумейра".
Собственикът на "Dubai Mall" - Emaar Properties PJSC, пък разширява дела на търговските си активи за сметка на жилищата.
Моловете и магазините в Дубай станаха по-привлекателни, след като цените на жилищата се сринаха с над 65% от пика си през 2008 г., докато продажбите на дребно растат непрестанно от 2009 г. насам. Строителите обаче ще водят тежка борба за място на пазара защото обемът на новото строителство е минимален, а банките трудно финансират строителни проекти в емирството, било то и на търговски обекти, прогнозират експерти.
По предварителни данни на Business Monitor International приходите от търговия на дребно в Обединените арабски емирства са нараснали с 5,3% през миналата година до 113 млрд. дирхама (31 млрд. долара). Вероятно тази цифра ще се повиши до 120 млрд. дирхама през тази година и ще достигне 157 млрд. дирхама до 2015 г. На търговията през миналата година са се падали 30% от БВП на Дубай, твърди икономистът от Standard Chartered Bank Plc Филип Дауба-Пантанас.
Дубай наля 129 млрд. долара, за да се трансформира в туристически и търговски център. Въпреки че много от строителните проекти бяха отменени, атракции като "Бурж Халифа" и комплекси като "Атлантис" привличат посетители, които пазаруват стоки, липсващи в по-голямата част от региона.
"Местното население е достатъчно богато, за да може да продължи да купува, а ръстът на туризма през миналата година в Дубай бе много силен", посочва Дейвид Макадам, ръководител на отдела за търговски имоти в Близкия изток и Северна Африка в Jones Lang LaSalle Inc. По думите му Дубай печели от посетители от Персийския залив, Европа, Китай и Индия, както и от останалата част от арабския свят.
Хотелите в Дубай отчетоха 11% ръст на посетителите за деветте месеца до септември миналата година на годишна база, показват данни на Министерството на търговията и туризма. Революциите в Тунис, Египет и Либия и въоръжените конфликти в Йемен и Сирия ограничават опциите за почивка на туристите в региона.
В Дубай има 2,58 млн. кв. м търговски площи в молове според доклад на компанията за недвижими имоти Jones Lang LaSalle. През следващите две години се очаква да бъдат завършени още 173 000 кв. м.