Значителен ръст на инвестиционната активност на пазара на бизнес имоти в Централна и Европа отчитат консултанти през 2011 г., когато в региона бяха инвестирани 6,1 млрд.
Тази сума бе насочена към основните пазари – Полша, Чехия, Словакия, Унгария и Румъния.
Обемът е повече от двойно по-висок в сравнение с 2010 г., когато тези пазари привлякоха 2,9 млрд. евро.
Полша продължава да води региона, но Чехия отчете най-голям ръст в обема от сделки през изминалата година, който нарасна до 2,2 млрд. евро от 479 млн. евро през 2010 г.
Полша генерира най-голям обем от сделки с 2,58 млрд. евро. Ръст отчете и Унгария, където транзакциите се повишиха до 728 млн. евро от 240 млн. евро. По-малък бе ръстът в Румъния – до 320 млн. евро от 241 млн. евро. Общо за 263 млн. евро бяха сделките в Словакия в сравнение с 52 млн. евро година по-рано.
Обемът от сделките в регина се очакваше да надхвърли 6 млрд. евро след силното първо и особено трето тримесечие, но активността загуба скорост през последното тримесечие, след като инвеститорите повишиха предпазливостта си поради сътресенията в еврозоната, а банките понижиха кредитирането.
2012
Относно настоящата година от компанията отчитат значителни различия на отделните пазари по отношение на фундамента в сектора. Също така налице е и все по-голямо разминаване в очакванията и доверието на инвеститорите.
„Предвид затруднената среда за финансиране не очакваме обемите през 2012 г. да са същите като през изминалата година. Нашите прогнози са за около 5 млрд. евро“, коментира Чарлс Тейлър, партньор в Cushman & Wakefield.
Сегменти
Предпочитанието относно отделните сегменти през 2011 г. бе като цяло непроменено в сравнение с предходната. Инвестициите в търговски обекти продължиха да доминират. Въпреки това техният дял се понижи до 40% от общия обем в сравнение с 49% през 2010 г.
Инвестициите в офис имоти останаха непроменени с дял от 37%, а делът на индустриалните активи се повиши до 15% от 8%.
Въпреки че през 2011 г. като цяло се утвърди мнението, че Полша вече е достигнала статут на развит пазар в Европа, не всички инвеститори търсеха най-безопасните инвестиции. Добрите стойности, които можеха да се получат на други пазари, надделяха за някои от инвеститорите, които бяха ценово изтласкани от Полша и предпочетоха да се насочат например към Чехия, привлечен от сравнително по-атрактивните цени.
Институционалните и корпоративните купувачи представляваха 32% от обема от сделки. Те бяха привлечени от по-добрия потенциал за ръст в Централна Европа в сравнение с този в Западна.
2011 г. бе и първата, през която сделките се завърнаха и на българския инвестиционен пазар. След двугодишно затишие през миналата година у нас бяха инвестирани между 170 и 180 млн. евро.
Сред тях бяха сделката за Mall of Sofia за над 100 млн. евро и тази за Retail Park Plovdiv за 20 млн. евро, и двете направени от Europa Capital LLP.