Ако проучвате опустошения сектор на бизнес имотите за "сигурни" инвестиции, може би си струва да се насочите към паркингите, пише CNBC.
"Надземните паркинг площи предоставят добра възвращаемост", посочва Рос Мур, главен икономист на Colliers International в Бостън. "По-старите са истински златни мини, а изискват сравнително ниска поддръжка", допълва той.
В доклада на експерти от компанията пише, че инвеститорите започват да осъзнават ползите от паркингите с добра локация в градовете. Инвестициите в подобни съоръжения носят стабилни дългосрочни приходи, а подобен тип активи са изключително атрактивни за инвеститори, които биха искали да диверсифицират портфейлите си.
Цифрите говорят в полза на паркинг индустрията в САЩ. Според Международния паркинг институт тя носи годишно по 25-30 млрд. долара. В САЩ има близо четвърт милиард регистрирани пътнически автомобили, които са паркирани през 96% от времето.
За средностатистическия инвеститор, търсещ начин да влезе в паркинг бизнеса обаче възникват два проблема, предупреждава Джон Рой, съавтор на "Наръчник за купувача на паркинг бизнес".
"В обявите за продажби няма много такива имоти, а тези, които все пак излизат са много скъпи и обикновено са отвъд възможностите на по-малките инвеститори", според Рой.
В същото време той признава, че рецесията се е отразила на цените на почти всички недвижими имоти и допълва, че сега е най-добрият момент да се навлезе в паркинг бизнеса.
Уейд Флечър и Стив Розинджър са брокери на бизнес имоти, по-точно на паркинги, в Newmark Knight Frank Frederick Ross Capital Group в Денвър. Според тях за 100 000 долара един инвеститор може да си купи малък парцел в периферията на градския център. За 1 млн. долара обаче човек може да си осигури печалба от поне 45 000 долара годишно след данъчно облагане, застраховки, обслужване на дълга и разходи, което е годишна възвращаемост от 4,5%.
Други експерти обаче предупреждават, че бизнесът не е толкова лесен. "Много е трудно подобен бизнес да стане доходоносен", смята Джон Ван Хорн, редактор на списанието Parking Today. "Все едно купуваш бар. Ако не знаеш как да го управляваш, ще загубиш пари. Много фирми фалираха. На пръв поглед изглежда като много печелившо начинание, но има голяма опасност от провал. Най-добре е да се обърнете към някой, който знае как стават нещата", допълва той.
В бизнеса с паркингите много често изчезват пари. Преди десет години, когато плащанията се правеха до голяма степен в брой, изчезваха между 10 и 40% от приходите - една част заради кражби, а друга - заради некомпетентност.
Дори и днес, когато много паркинги предлагат плащане с кредитна карта или дори мобилен телефон, около 60% от бизнеса се върти в брой.