Това беше предпоставка за повече проекти, имаше евтино финансиране, а и много наематели целяха да се разширят, казва Косев. Впоследствие обаче се оказа, че много търговци са имали нереална представа и за потребителските нагласи и са останали изненадани от местния пазар.
Може да се каже също, че пазарът у нас до известна степен е жертва на малшанс, тъй като кризата настъпи скоро след началото на неговото развитие. Това е попречило на търговците да създадат емоционална връзка с потребителите, поради което днес няма толкова лоялни купувачи.
Това се доказва и от факта, че днес виждаме, че някои международни марки вече излизат от България. Сред тях са и евтини марки, което доказва, че хората не са могли да привикнат с тях, казва той.
Според Иглика Йорданова, мениджър „Търговски площи“ в Colliers International, пазарът у нас следва логиката на повечето международни пазари. Започна се с малки проекти в централната градска част, по време на втората вълна видяхме влизането на много сериозни международни играчи.
Сега с третата вълна (както се случва в Европа и в САЩ) е логично да видим и изместване на развитието към периферия. Там могат да се реализират и по-големи проекти, които да предложат наред с новите марки и различни преживявания. Това ще бъде лайтмотивът на всички нови молове, които ще искат да се разграничат и да излязат напред, смята тя.
преди 13 години А винаги когато прецизно се изчисли една прогнозна строителна стойност на един обект, на база подробни количествени сметки,разработени от хора с голям опит и се остойности обекта с Билдинг Мениджър, строителната стойност е реална! Офертите получени след това могат да се сравнят с нея и да се прецени кой дава реална цена и кой иска на всяка цена да вземе само обекта! А това не е добра политика! Добрите практики и откритите отношения , са винаги за предпочитане! А и в много от случаите реалната строителна стойност е много , много под пазарната! А дъмпинговите цени , водят до влагането на некачествени материали,използването на нископлатен ,неквалифициран трудов ресурс и много други, оскъпяващи в последствие обектите показатели.Така че грешките са много! Но никой не смее да си ги признае! Не не от срам! А от страх че ще се сгромоляса цената на проекта.На всички успех! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Инвеститорите допуснаха много грешки! Ще се опитам да изброя нчколко от основните.1. Подходиха несериозно към инвестиционното си намерение! В много от случаите стойностите се изчисляваха само на квадрат и се залагаше средна пазарна цена, без дори да има готов проект!2. Допускаха се и се допускат инжинерингови възлагания! Крайно порочна практика, в която отговорностите се размиват и грешките се прикриват! Поне в България!3. Към много от проектите се подходи меко казано несериозно, без да има готови проекти , подробни количествени сметки, качествени тръжни книжа, не бяха остойностени от истински специалисти като нас, а се разчиташе на "опита на строителя". Пропуснатите тогава видове работи се считат за включени някъде другаде? А къде? Няма значение! Така се работи на сляпо и несе знае точната крайна стойност, но реалната, а не заложената от някого. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Важен е фундаментът - тука цените ще скачат!!! Така твърдят.Ние като им избягаме - кой ще пазарува? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Първите които построиха молове с неясни пари и регистрирани дружества в ошфорни зони, излезнаха на печалба...построиха ги и после ги продадоха на печалба. Това беше зелена сфетлина за другите, които искаха да строят в най-бедната и корумпирана страна в ЕС, с най-ниските заплати и най-голямата безработица. Даваха се разрешителни за строеж, без градуостройствен план, та и даже инфраструктора им се направи. А сега са ги събрали да разнищват, защо не се продава, защо не вървят моловете. Търговците наели магазина в молове са пред фалит, със задължения... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години в крайна сметка моловете се строят от чужденци така че ние няма на какво да се учим. тоест те преценяват и влагат парите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Спомням си как един бизнесмен от Израел обясняваше преди години, че при тях имало такова презастрояване. После МОЛ-те станали на магазини за мебели, някои на изложбени зали и т.н. Странното е, че тук не се поучихме от чуждия опит - за пореден път. Нито ще се научим да използваме Естонския опит, нито на Германската дисциплина. А на всичко отгоре само Американците искат да печатат долари :-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Сега ще ни научат как НЕ трябва да се строи МОЛ ;) Стъклен дом, серия 54 ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години а пука им построиха ги ше ги продадат и .....абе наемателите да му мислят отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години най-голямата грешка: че избраха да строят моловете на върха на бума :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар