Около 30% от търговските площи на развитите пазари на Стария континент са остарели в сегашната си форма, сочи ново проучване.
Според него до 15% от търговските центрове на някои пазари като Великобритания може да бъдат непродаваеми до 2018 г.
В доклада на консултантската компания Jones Lang LaSalle, изследващ промените в областта на търговията на дребно, се казва, че до 2020 г. над 50% от всички продажби на дребно на нехранителни продукти на развитите пазари ще бъдат повлияни по някакъв начин от интернет.
От компанията казват, че на новите технологии трябва да се гледа по-скоро като начин на мислене, а не като на инструмент. В областта на търговията днес няма по-голяма сила, която променя тенденциите – от общата стратегия до ценообразуването и начина на комуникация с потребителите.
Търговците и наемодателите трябва да спрат да гледат на интернет като на външен конкурент и вместо това да го интегрират в своята концепция и да адаптират своите бизнес модели в зависимост от това, се казва в проучването.
Според специалистите за инвеститорите в търговски обекти устойчивото развитие представлява голям риск, но също и възможност. Един добре проектиран и управляван търговски център би трябвало да е по-ефективен по отношение на разходите и наемните нива в него – по-устойчиви.
Търговците и наемодателите трябва да развиват своите експертизи и опит, за да създават диференцирани и привлекателни търговски дестинации, които карат потребителите да купуват.
Наред с това качеството и удобството ще се превръщат във все по-решаващи фактори. Самата същност на глобализацията, възможностите за незабавна електронна комуникация и „ултрамобилност“ ще трансформират търговията в свят на крайностите, в който ще се търсят най-добрите комплекси с най-доброто предложение с голям потребителски обхват и най-модерен дизайн.
Потребителят очаква все повече и повече и ако дадено предложение не го предоставя, той има възможност да отиде другаде.
Въпреки че има някои регионални различия, изгледите за икономически ръст до 2015 г. в Европа са мрачни, коментира Джеймс Браун, директор Търговски проучвания за Европа, Близкия изток и Африка в Jones Lang LaSalle.
“До известна степен дали една страна е била засегната от политически, икономически или социални сътресения няма значение: настроението на европейския потребител е нестабилно и потреблението ще продължи да бъде слабо...”, казва той.
Следователно за търговските центрове е решаващо да изработят ясен стратегически план, за да избегнат бурята и да гарантират, че когато условията се подобрят (а те ще се подобрят), те са на гребена на новата вълна, добавя Браун.
Прочетете тук интервюто на Investor.bg с Пол Гест от Jones Lang LaSalle