Първокласните търговски площи ще продължат доброто си представяне на пазара. До 2014 г. може да се очаква възстановяване за определени второкласни локации. Около това мнение се обединиха участниците в ежегодната конференция BCSC conference, която се проведе в Манчестър, Великобритания, пише Property Magazine.
„Най-силен е инвеститорският интерес към първокласни търговски площи, най-вече от страна на презокеански компании и британски институционални инвеститори“, коментира Чарли Барк от консултантската компания Cushman&Wakefield.
Той отбелязва, че добрите второкласни активи също имат бъдеще. Те биха могли да осигурят добър доход, дават възможности за диверсифициране на доходите на инвеститорите, както и за добавяне на стойност чрез активен мениджмънт.
„При един внимателен избор именно второкласните търговски имоти биха могли да се представят отлично на пазара в средносрочен план. В унисон с тези прогнози напоследък се забелязва засилване на транзакциите в сегмента. Очакваме тази тенденция да не се промени през следващата година“, допълни Чарли Барк.
Андрю Рич от Henderson Property заключи, че първокласните търговски центрове остават добра инвестиция с висок доход. „Ако обаче имате по-висок апетит за риск, за вас са възможностите, които разкриват второкласните активи. При тези обстоятелства ключов за инвеститора е изборът на активите, в които да направи вложение“, коментира той.
Според доклада Retail 2020 на Jones Lang LaSalle след 2018 г. някои търговски центрове на определени пазари ще бъдат абсолютно непродаваеми. До 30% от търговските площи на развитите пазари вече са остарели.
Джеймс Браун, който оглавява звеното за пазарни проучвания в Европа и Близкия Изток на пазара на търговски площи на консултантската компания, смята, че въпреки различията между отделните държави и градове в региона, цялостната перспектива за икономическия растеж до 2015 г. е доста мрачна.
„Потребителското доверие в Европа е ниско и потребителските разходи ще останат слаби на фона на все по-жестоките икономически програми за съкращаване на разходите, които възприемат някои страни“, посочва той.
Браун отбелязва, че е изключително важно собствениците на търговски центрове, както и самите търговци, да подготвят ясна стратегия за преминаване през бурята, така че след като средата се подобри – растежът да кацне и на тяхното рамо.