Собствениците на жилища в САЩ, които продават в момента имоти, закупени през или след 2007 г., ги надценяват средно с 14,1%, показва анализ на сайта за недвижими имоти Zillow, цитиран от Property Wire.
В същото време продавачите, купили жилищата си преди повишението на цените и по време на балона, също надценяват владенията си, но не толкова много. Онези, придобили имоти преди 2002 г., искат цена с около 11,6% над пазарната, а при собствениците, сдобили се с жилища между 2002 г. и 2006 г., надценката е с около 9,3%.
Zillow сравнява исканата цена за 1 млн. обявени за продажба жилища с цената на закупуване на тези имоти, като е отразена промяната на индекса за стойността на жилища на Zillow.
"Купувачите след периода на балона като че ли смятат, че са се разминали с най-лошата част от рецесията на пазара на жилища, което е видно от оценката им за стойността на домовете им днес", твърди главният икономист на Zillow Стан Хъмфрис.
"2006 г. обаче беше само началото на рецесията на пазара на жилища, която продължава и до днес. Това означава, че дори и хора, закупили имоти след спукването на балона, трябва да направят сериозно проучване на случилото се на пазара, откакто са купили жилището, независимо дали това се е случило преди четири години или шест месеца", обяснява той.
"Надценяването на жилища създава стагнация на пазара и пречи на запасите да намаляват, което не е сред най-желателните последици нито за продавачите, нито за пазара като цяло", допълва експертът.
От Zillow са направили проучване и сред собствениците на жилища, които планират да продават през следващите четири години. Онези от тях, закупили домовете си след балона, са по-склонни от купувачите по време на и преди балона да базират исканата цена на цената, на която са придобили имота. 17% от тях твърдят, че цената, на която са закупили жилището, ще е основен фактор при определянето на новата цена, въпреки че цените на жилищата падат от 2006 г. насам и в момента с с близо 30% под пика на пазара.
В същото време 4% от хората, закупили жилище преди балона и 9% от купувачите по време на балона твърдят, че цената, на която са извършили сделката, ще е основен фактор при определянето на исканата сума.