Обемът от търговски площи в страната ще нарасне с 42% в случай, че бъдат завършени всички проекти в строеж, като общата налична площ ще достигне 800 хил. кв. м, сочи доклад на Forton International.
Това би увеличило дела на търговските площи на 1000 души население до 107 кв. м на 1000 души спрямо 76 кв. м в момента.
В контраст с рекордния обем новоотворени търговски площи през 2010 г., от началото на настоящата година не са завършени или открити нови проекти, сочи докладът.
Общият обем отдаваема търговска площ в момента възлиза на близо 560 хил. кв. м.
Площите в процес на изграждане са малко над 237 хил. кв. м.
Като цяло пазарът понастоящем е по-толерантен към проекти с по-различни концепции и с повече развлекателни компоненти, коментират от компанията.
Оборотите от продажби на търговците са все още под сериозен натиск, макар че отбелязват подобрение спрямо предходното тримесечие. На годишна база обаче те отчитат спад от около 25-30%. Най-осезаемо е понижението при търгуващите с модни и спортни дрехи и аксесоари. Най-активни пък остават търговците на бързооборотни стоки.
20% спад в наемите
Наемните нива през второто тримесечие отчитат известен спад в резултат на поредните предоговаряния и подновяване на договори на по-ниски нива.
Понижението спрямо първото тримесечие на 2011 г. е с около 9-11%, а на годишна база – с около 20%. Наблюдават се индикации за стабилизиране на наемните нива около настоящите им ниски стойности.
На инвестиционния пазар за второ поредно тримесечие се наблюдава оптимизъм по отношение на приключване на инвестиционни сделки. Сделките през изследвания период надхвърлиха 115 млн. евро, което представлява значимо подобрение както спрямо предходното тримесечие, така и спрямо същия период на 2010 г.
Най-значима бе продажбата на Mall of Sofia на стойност от близо 105 млн. евро. Другата инвестиционна сделка на пазара през този период бе за ритейл парк в Стара Загора на стойност 11 млн. евро.
Доходността от търговски площи остава непроменена за четвърто поредно тримесечие – около 9%. Инвестиционният интерес на този етап остава сравнително скептичен и фокусиран главно върху първокласните площи - ритейл паркове и молове, с добри резултати за последните месеци и със стабилни доходи.