Онлайн търговията се развива с все по-главоломни темпове и бързо променя облика на пазара на търговски площи.
По думите на Кристофър Уикеър, председател на борда на директорите на Retail Consulting Group, специално във Франция миналата година обемът на електронната търговия се е покачил с 24% до 31 млрд. евро в сравнение с 2009 г.
„С годишен ръст от 20% продажбите ще достигнат 45 млрд. евро до 2013 г.“, прогнозира той. Това ще бъде около 10% от общия обем на продажбите на дребно, които миналата година бяха на стойност 457 млрд. евро.
Това е казал той миналата седмица по време на конференция на Международния съвет на търговските центрове в Париж, пише PropertyEU.
Според него секторът на търговията на дребно в момента се преосмисля поради регулаторни и демографски промени, както и технологични иновации.
Той смята, че електронната търговия е показателна за начина, по който влияе на търговските формати и на начина на пазаруване.
Уикеър дава пример със значението на нови дистрибуционни пунктове, които се развиват в различни части на Европа, където потребителите могат да вземат продуктите, които са купили онлайн. Такива в последно време са били изградени от различни търговци и във Франция.
Той казва, че такива сгради са удачен формат, тъй като те могат да бъдат класифицирани като складови площи, поради което да избегнат редица ограничения, засягащи обикновените търговски формати. Те не е нужно да бъдат разположени в близост до магазин, с което предлагат на възможност на чуждестранните инвеститори, заинтересовани да тестват нов пазар, без да се налага да правят големи инвестиции.
С площ между 1000 и 1200 кв. м в момента във Франция има около 500 такива центъра, оперирани от вериги като Auchan, Casino и LeClerc.
Уикър казва, че за 2011 и 2012 г. са планирани още 800 нови центъра.
Търговските центрове, които имат големи паркинги, в много случаи могат да адаптират тези формати бързо и лесно, добавя той.
Друг модел, който според него има потенциал за развитие, е комбинацията от онлайн продажби и покупки в традиционните магазини, развита от търговците в търговски център в Париж Italie 2.
Асоциацията на наемателите в търговския център са разработили сайт, в който редовно предлагат специални отстъпки, позволяващи на потребителите да пазаруват продукти с големи намаления. Самите продукти след това се взимат от търговския център, което често води до допълнителни продажби.
По думите на Уикър около 44% от купувачите, които отиват да получат в магазините продуктите, закупени по интернет, купуват други стоки от магазина.
Моделът на покупка по интернет с получаване в магазина се развива и на други места в Европа, потвърждава Саймън Русел, директор в John Lewis Partnership, собственик на британските вериги John Lewis и Waitrose.
“Нашето проучване показва, че 60% от нашите купувачи започват своето проучване онлайн, но предпочитат да отидат в нашите магазини, за да направят или да получат покупката”, казва той, като добавя, че тези, които посещават магазина обикновено правят и допълнителни покупки докато са там.
Тази година дебатът за „многоканалната търговия“ бе основен акцент на конференцията, а настроенията бяха „определено по-оптимистични“ в сравнение с миналата година, когато електронната търговия бе считана предимно за заплаха, пише изданието.
По думите на Дейвид Аткинс, изпълнителен директор на Hammerson, въпросът и схващането на концепцията на новите форми на търговия, включващи и електронна търговия, ще бъде основно предизвикателство за собствениците на търговски площи през следващите 10-20 години.
Интернет предлага фантастична възможност на търговските центрове, казва Гилом Поатринал, изпълнителен директор на Unibail-Rodamco. Ръстът на електронната търговия ще накара търговците да станат по-селективни и да се преместят от второкласни и треторазрядни локации към по-големи и силни молове.
Според него за в бъдеще ще настъпи и разграничение между пазаруването на продукти от ежедневна необходимост, което ще става в интернет, и посещаването на търговските центрове за удоволствие.