Данните от търсене в интернет могат да подадат ранен сигнал за промените в цените на жилищата във Великобритания, сочи изследване, цитирано от BBC.
Проучването в последния тримесечен бюлетин на Английската централна банка стига до извода, че данните от търсенето дават по-добри резултати от други традиционни икономически показатели.
Използвайки Insights for Search на Google, изследователите са открили, че търсене по фразата "estate agents" (брокери на имоти) клони към най-високата си точка един месец преди нарастването на цените на жилищата.
От банката твърдят също, че данните могат да помогнат за прогнозирането на промени в безработицата. Търсения на "unemployment" (безработица) и "JSA" (помощи за безработни) нарастват подчертано паралелно с нивото на безработица по време на рецесията през 2008-2009 г.
Изненадващо търсения за "jobs" (работни места) не изглеждат свързани с промените при наетите лица. Въпреки че резултатите осигуряват добър водещ индикатор за пазара на труда, те не са значително по-добри от съществуващите в момента показатели като изчисленията на центъра за търсене на работа или изследванията за потребителското доверие.
„Данните от търсенето в интернет предлагат серия от привлекателни възможности като икономически индикатори“, се твърди в изследването. „Те са изключително навременни и обхващат потенциално широк кръг проучвани лица“, се добавя там.
Авторите на документа не пропускат да отбележат, че 60% от пълнолетните във Великобритания използват ежедневно интернет.
Те обаче предупреждават, че данните съдържат и своеобразни клопки. Потребителите на интернет са повече сред специфични възрастови групи и хора с определено ниво на доходи, което може да изкриви данните.
Много потребители използват търсене от чисто любопитство, което може да добави доста заблуждаващи случайни данни към тези от реалното търсене, докато важни икономически дейности като решенията за бизнес инвестиции обикновено не включват данните от търсенето в интернет.
От банката отбелязват също проблемите със самите данни на Google и по-специално факта, че те осигуряват само процентните промени в относителната популярност на използваните термини за търсене, но не дават актуализиран брой на търсенията. Това прави особено труден изборът кои термини да бъдат използвани за конкретното изследване.
Фактът, че данните се простират до едва няколко години назад, също затруднява съставянето на определени заключения за тяхната полезност.
преди 13 години Статистиката на такива неща са доста лесно манипулируеми от всеки с добър опит в ИТ сферата, така че да имаме едно на ум.Доста лесно е да се пишат скриптове, които да генерират трафик в определени сайтове, в това число и турсачките. Един скрипт, който да се изпълнява на всеки 2 секунди и да търси за различни словосъчетания съдържащи думите 'имот' 'апартамент' 'софия' 'бургас' и т.н. и може да сте сигурни, че статистиките на родните имотни сайтове са изманипулирани. Още повече, че заявките могат да се пуснат и през много различни IP адреси и така тотално да се заблудят всички. Сега, за гоогъл нещата са по-различни, защото там оборотите са огромни, но все пак...Нека имаме едно на ум, когато говорим за статистики от електронната сфера. отговор Сигнализирай за неуместен коментар