IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Евро 2012: Година преди първенството стадионите в Полша са почти мираж

Закъснение има при 30% от всички проекти, преди всичко в уличната и жп инфраструктурата

09:48 | 07.06.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: УЕФА</em></p>

Снимка: УЕФА

Още през тази седмица се усети сериозното забавяне на плановете: приятелската среща между Полша и Франция, която трябваше да се играе на 9-и юни, няма да се състои, както бе предвидено, на стадиона в Гданск, а на стадион „Легия“ във Варшава. Причината е прозаична: PGE Arena в Гданск, която се строи от консорциум с участието на австрийската Alpine, и заедно с Варшава, Позна и Вроцлав трябва да бъде домакин на мачове от Евро 2012, в момента е една строителна площадка, пишат полските медии.

Само че Гданск се оказва най-малкият проблем. Защото тук все пак стадионът е „готов за мачове“. При строежа на Националния стадион във Варшава, който също се строи от  Alpine, а стойността на поръчката е около 312 млн. евро, има огромно закъснение, предава австрийската агенция APA. Затова и правителството вече заплашва с разваляне на договора: ако Alpine не представи в следващите 14 дни реалистичен план за действие, договорът ще бъде развален, гласи ултиматумът на местното ведомство Национален спортен център (NCS). И тъй като подизпълнителят на електрическите инсталации „объркал работата“, стадионът с капацитет 55 000 зрители вероятно ще бъде предаден на държавата едва през февруари 2012 г. А планът беше за завършване през юни тази година. „Има известно забавяне, но няма опасност за провеждането на европейското първенство“, казва говорителката на Alpine Карин Кеглевих. 

Според специалисти в опасност са една трета от проектите – закъснение има при 30% от всички инвестиции, преди всичко в уличната и жп инфраструктурата.

И наистина - най-изостанала е работата по инфраструктурата и то що се отнася до графиците и до отпуснатите средства. Така например преди три години полското правителство обеща да инвестира 20 млрд. евро в строежа на магистрали, железопътна мрежа и модернизиране на гари и летища. „Досега обаче са вложени едва 9-10 млрд. евро“, казва Ернст Коп, търговски представител на Австрия в Полша. Най-голямо закъснение има при магистралата А2, която свързва полската столица с Берлин.

Конкретно от трасето липсват 91 км. Два лота (общо 50 км) бяха спечелени от китайската компания Covec, защото тя предложи най-ниска цена от 320 млн. евро. В момента обаче машините не работят, защото китайската фирма не плаща на полските си подизпълнители. Затова и китайците получиха ултиматум от Варшава – седем дни, в които да погасят задълженията си и да продължат дейността.

Също така и магистралите A1, както и A4 в посока Украйна, вторият домакин на първенството, по всяка вероятност няма да са готови преди началото на Евро 2012. Единствено частта от A2 до Берлин, която се строи от Strabag, ще бъде готова в срок - още тази година.

Що се отнася до високоскоростните жп отсечки, готова е само връзката Варшава – Лодз. За разстоянието между Варшава и Краков и Варшава и Гданск пътниците ще пътуват и през юни 2012 г. вместо обещаните два часа – три и съответно четири.

„Голямо предизвикателство за нас е и строежът на гарата в Познан, един от домакините“, казва Марсин Хера, изпълнителен директор на държавната компания PL 2012. 60% от поляците определят като слаба моментната подготовка на страната им за форума, а едва 22% са доволни от постигнатото. Още по-скептично настроени са поляците при определянето на възможните им спортни успехи – 75% са убедени, че националите им няма да се представят добре. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още