IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво кара цените на жилищата да се повишават?

Някои основни фактори, които помагат при прогнозиране на пазара на имоти

13:24 | 11.02.11 г. 5
Автор - снимка
Създател
Какво кара цените на жилищата да се повишават?

Експертите в областта на недвижимите имоти биха искали да са медиуми, за да могат винаги да правят верни прогнози относно това в каква посока ще поеме пазарът.

Без свръхестествени способности обаче те трябва да разчитат на пазарни и икономически данни, за да преценят какви са перспективите за даден пазар в краткосрочен план.

Докато собствениците на имоти нетърпеливо чакат цените на жилищата да се повишат, онези, на които им предстои покупка, постоянно очакват онзи илюзорен момент, в който цените са ударили дъното и се канят всеки момент да започнат да се покачват, пише San Francisco Chronicle.

И едните, и другите имат различна времева рамка за това кога биха искали цените да поемат нагоре, но на практика всеки потребител желае икономиката, като цяло, и пазарът на имоти, в частност, да се подобряват.

И така какви са предпоставките за ценови ръст на пазара на имоти?

Както всеки пазар, който се движи от човешкия фактор, така и пазарът на имоти в много случаи е пряко зависим от психологически и емоционални фактори, които диктуват поведението на продавачите и купувачите. Тези аспекти са причина действията на участниците не винаги да са логични и рационално обосновани, което затруднява още повече изработването на коректни прогнози.

Въпреки това има редица конкретни и научни сили, които движат пазара и потребителите и които служат за оценка на това какво е вероятно да се случи на него занапред.

Общо казано, експертите базират своите прогнози за най-големите пазари на някои ключови макроикономически и специфични за сектора данни. Един от съществените фактори е пазарът на труда, създаването на нови работни места и безработицата в настоящия момент и очакванията за нея в близко бъдеще.

Това са основните компоненти, които обуславят нагласата и доверието на потребителите и оказват директно влияние върху техните решения.

Друг съществен фактор е миграцията. Тя определя жилищните нужди на населението. Обикновено тя е насочена от по-малките населени места към по-големите градски центрове, което определя динамиката на търсенето и предлагането в едните и другите.

Всички тези компоненти, както и общото представяне на икономиката, бизнеса и политическата стабилност в региона, обуславят оценката на жилищните цени към даден момент. Те са причина за това да се реализират повече или по-малко сделки и съответно да се строят повече или по-малко имоти в даден регион, чието изграждане от своя страна играе роля за баланса между търсене и предлагане.

Жилищното предлагане зависи до голяма степен и от основните характеристики на населеното място, градоустройство, инфраструктура, доколко добре се управлява и какво качество на живот предоставя то.
Не само че през период на силен пазар на труда потребителите се стремят да преминават от жилища под наем към собствени, но по-голямата част от тях избират да живеят в региони, които предлагат по-голяма възможност за заетост и професионална реализация. Тези фактори определят търсенето на пазара и в този смисъл водят до по-високи цени на имотите в дадени области.

Друг основен фактор е наличността на финансиране. На развитите пазари средностатистическият потребител разчита основно на ипотечно финансиране за покупката на своя имот. Това прави ролята на кредитиращите институции основен фактор на пазара на имоти, превръщайки ги в един от значимите контрагенти на пазара.

Те обаче също се влияят от горепосочените тенденции при взимане на решение за това дали и колко финансиране да отпускат и при какви условия да става това. Те дефинират лихвените нива, при които предоставят кредитиране, което, в комбинация с пазара на труда, определя решението на потребителите за ползване на един или друг кредитен продукт.

Експертите на пазара също така взимат предвид историческото представяне на жилищния пазар, за да определят неговото бъдеще. Региони с малки или нулеви ценови понижения през последните години се очаква да останат стабилни и дори да отчетат ценови ръстове в обозримото бъдеще. Онези с по-малко сътресения и принудителни отнемания също се считат за по-сигурни пазари за инвестиции и покупка на имот.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:48 | 02.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 1 rate down comment 0
scorpio_85
преди 13 години
"Второстепенна роля за ръст на цените има и урбанизацията - младите и способни хора приемат големите градове като притегателен център,като възможност за по-добра реализация" - Да това е така, но не и за градовете в България.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 3
Danny666
преди 13 години
Лелееее мили разпра се под всека статия за имоти да пишеш как сме изпуснали влака...муааахааа......Колко апартамента имаш още да продадеш , а ?Или се набута ВЕЧЕ и сега мъкааааа.......Да знаеш след още Самоооооо 2-3 постинга всички ще се втурнат да купуват имоти ....муаахаааа.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 5
tikvenik yade tutman
преди 13 години
Настоящата публикация отразява вече променените ,т.е. ТЕКУЩИТЕ нагласи на участниците , тези които не купиха през есента на 2010 с надеждата да купят още по-евтино вече съжаляват - Продавачите също четат и усещат че вятъра духа в обратна посока ,т.е. в Тяхната!Второстепенна роля за ръст на цените има и урбанизацията - младите и способни хора приемат големите градове като притегателен център,като възможност за по-добра реализация , съществена роля обаче остава психологическата нагласа , хората обичат да мечтаят за печалби без да притежават качества и печалби действ. се правят , но НЕ от всички
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 11 rate down comment 4
tikvenik yade tutman
преди 13 години
както на всички Пазари , така и на имотния приоритетно въздействие има психологическата нагласа на участниците!Водеща роля във формирането на тази нагласа имат медиите!когато ни кажат,че жилищата поскъпват - ние купуваме от алчност за да спечелим повече и обратното-когато прогнозират спад-ние продаваме от страх да не изгубим повече!Каквото и да се прави под въздействие на медиите - то винаги има положителен ефект само за ПЪРВИТЕ - закъснелите купуват прекалено скъпо преди пика и продават прекалено евтино преди дъното!През 2005-2006 Първите купувачи спечелиха , През 2008-2009 Първите продавачи също спечелиха.Пазарът е като хоро - зависи кога ще се хванеш да играеш и кога ще се пуснеш ----------в общи линии печелившата линия на поведение се изчерпва с Гледане , слушането е пагубно.Пазарите имат две състояния : Свръхпредлагане и дефицит , другото са празни приказки
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 13
h17
преди 13 години
Отговор: платените статии в ИнвесторЪ :P
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още