Оценката на екологичната устойчивост на сградите е все още един от основните проблеми за инвеститорите, въпреки че все повече от тях вече систематично събират метрики за своите настоящи имоти, сочи доклад.
Също така професионалните инвеститори до голяма степен са единодушни относно това кои ключови индикатори са необходими, за да се оцени екологичната устойчивост. Въпреки това все още липсват ясни критерии за оценката на устойчивостта на сградите на европейско ниво.
Това сочат резултатите от проучване, поръчано от инвестиционната компания Union Investment Real Estate и проведено от института за пазарни проучвания Ipsos сред 174 европейски инвеститори.
Според него едва 24% от инвеститорите в имоти в Германия, Франция и Великобритания смятат, че на пазара има ясни критерии за оценка на устойчивите характеристики на сградите в страните, в които те развиват дейност.
Въпреки тази статистика устойчивостта остава ключов фактор в стратегиите на европейските инвеститори. Общо 66% от инвеститорите планират да увеличат значително инвестициите си в зелени сгради в бъдеще, като над един от всеки двама (56%) смята, че устойчивостта е съществено конкурентно предимство.
Наред с развитието на нови зелени сгради, модернизирането на съществуващите също се очертава като значима тенденция. През следващата една година 55% от анкетираните инвеститори смятат да оптимизират своите сгради, с ясен фокус върху енергийната устойчивост.
В това отношение ключови аспекти са потреблението на енергия и вода, разходите по поддръжка и експлоатация и въглеродните емисии на сградата. Систематичното събиране на тези метрики варира значително сред инвеститорите, като 59% от тях следят енергийното потребление на своите сгради, 50% - водните разходи, а 43% - обемът на отпадъци, произвеждан от сградата и нейните потребители.
За сравнение, въглернодните емисии и разходите за сградата са по-маловажни за инвеститорите, като и двата фактора се следят от 32% от тях.
Друго различие е, че 72% от компаниите за имоти в проучването отчитат своите индикатори отделно за всяка сграда, 40% - според категориите на метриките и едва 27% от тях – общо за цялото си портфолио.