Общо 69% от търговците у нас планират да отворят нови магазини през 2011 г., като 64% имат намерение да отворят допълнително магазини и през следващите три години. Това сочат резултатите от проучване, проведено от консултантската компания MBL | CBRE сред 100 водещи марки, активни на българския пазар.
Тази тенденция не е по-различна и в Централна и Западна Европа, където 77% от анкетираните търговци планират да отворят магазини през следващата година.
По данни на CBRE, публикувани наскоро, 19% от международните търговски вериги планират експанзия в България през 2011 г.
Въпреки надеждите за възстановяване на пазара и повишената увереност, 73% от търговците у нас заявяват, че 2010 г. е била неуспешна за тях, сочи докладът на MBL. Една от причините за оптимизма на пазара е мнението, че през 2010 е достигнато дъното на кризата и очакването бъдещите резултати да бъдат по-добри.
Най-голямо разрастване планират търговците на обувки и кожени аксесоари (88%), следвани от операторите на кафета и ресторанти (83%) и големите хранителни вериги (80%).
Най-слабо разрастване на своята мрежа планират търговците на модни стоки (59%), където кризата се почувства най-силно и конкуренцията е най-ожесточена, се казва в доклада.
Едва 18% затварят магазини
Мнозинството от марките планират да запазят магазините си и заявяват, че няма да затварят обекти през следващата година, въпреки че такъв сценарий не е изключен при условие, че незадоволителните резултати продължат и през 2011 г.
Едва 18% от търговците възнамеряват да затворят всички или част от своите магазини през следващата година. Вярваме, че това допълнително ще повлияе на пазара на търговски площи и може да доведе до спад на наемните цени на обекти на главните търговски улици и в търговски центрове, коментират консултантите.
Според направеното проучване 88% от всички анкетирани търговци са много чувствителни относно наемните нива, които плащат и които имат огромно влияние върху техните печалби/загуби. Въпреки това мнозина от тях са на мнението, че сегашната пазарна обстановка е благоприятна за договаряне на добри наемни нива за нови или настоящи магазини. В особено добро положение се намират и търговците, които имат добра ликвидност и свободни парични ресурси, които им помагат да се възползват от понижените наемни нива и увеличения брой на свободни магазини в София и най-вече в страната.
Регионална експанзия
Според 57% от анкетираните София остава най-атрактивен град за марките и търговците, имащи желание за разрастване, следвана от Варна и Пловдив. Бургас и Русе остават на четвърта позиция, където намерение за експанзия имат 13% от анкетираните търговци. Следва Стара Загора със 7%.
Приблизително 20% от всички търговци имат намерение да се разрастват в по-малки български градове, където конкуренцията е по-слаба и има търсене на определени продукти. Важно е да се отбележи, че хранителните вериги бяха особено активни през изминалата година и засилено се разрастваха в по-малките български градове.
Главният проблем пред търговците продължава да бъде ниската покупателната способност на населението (според 89% от анкетираните), следван от качеството и професионализма на работната сила (23%) и намирането на подходящи търговски помещения, отговарящи на техните спецификации (13%).
преди 13 години Ако си забелязъл, аз съм посочил какво очаквам да се случи, а не дали е правилно и т.нат. Това е друга тема. Същото се е случило и в други страни, вкл. и САЩ при навлизане на такива гиганти. Само, че в САЩ ефектът не се е осетил толкова силно, тъй като дела на тези стоки спрямо покуп. способност е значително по-малък. Без емоции моля... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години *** и икономическото мислене *** и чудото. Значи по същата логика създаването на компютрите е излишно защото те направиха някои дейности по ефективни и сега примерно вместо десет човека счетоводители да пишат на ръка един работи със счетоводен софтуер. Другите девет останаха безработни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години а, дано пазарната икономика наистина заработи и това да се случи. мисля, че нямаме нужда 25% от населението ни да е магазинерки и други с обслужваща магазини дейност.има много начини да се прехранват с труд и да са с много по-добри доходи от сега, но трябва да се работи, не да се седи и чака някой да влезе и да му се отмъкне 20-50% надценка от дъвки, цигари и т.н.икономическият ни 'модел' е базиран на препродажба на евтини стоки с високи надценки, това е ненужен данък за издържане на това неграмотно насел отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Навлизането на много на брой хранителни вериги ще доведе след себе си до:- закриване на по-дребни вериги магазини, както и на малки магазинчета.- увеличаване на безработицата, поради по-голямата трудова ефективност в хранителните вериги.- фалит на много на брой български фирми опериращи в хранителната промишленост и в бързооборотните стоки- увеличаване на безработицата в странични браншове, обслужващи дейността на българските фирми в хран. индустрия.- увеличаване на данъчното бреме, поради системен бюджетен дефицит- общо намаляване на покупателната способност- И след време - фалит на някои от тези хранителни вериги, поради несъразмерния им брой спрямо покупателната способност на населението.Положителните ефекти в почти всички слуичаи ще са краткосрочни:- намаление на потребителските цени, поради по-висока конкуренция- по-голямо разнообразие на стоки- краткосрочен ефект (в строителството) от строителството на хран. вериги. отговор Сигнализирай за неуместен коментар