IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Разочарование и надежди за големите търговци у нас

Веригите в България са силно разочаровани от 2010 г., но обнадеждени за бъдещето на пазара на дребно

11:05 | 25.11.10 г. 4
Автор - снимка
Създател
Разочарование и надежди за големите търговци у нас

Общо 69% от търговците у нас планират да отворят нови магазини през 2011 г., като 64% имат намерение да отворят допълнително магазини и през следващите три години. Това сочат резултатите от проучване, проведено от консултантската компания MBL | CBRE сред 100 водещи марки, активни на българския пазар.

Тази тенденция не е по-различна и в Централна и Западна Европа, където 77% от анкетираните търговци планират да отворят магазини през следващата година.

По данни на CBRE, публикувани наскоро, 19% от международните търговски вериги планират експанзия в България през 2011 г.

Въпреки надеждите за възстановяване на пазара и повишената увереност, 73% от търговците у нас заявяват, че 2010 г. е била неуспешна за тях, сочи докладът на MBL. Една от причините за оптимизма на пазара е мнението, че през 2010 е достигнато дъното на кризата и очакването бъдещите резултати да бъдат по-добри.

Най-голямо разрастване планират търговците на обувки и кожени аксесоари (88%), следвани от операторите на кафета и ресторанти (83%) и големите хранителни вериги (80%).

Най-слабо разрастване на своята мрежа планират търговците на модни стоки (59%), където кризата се почувства най-силно и конкуренцията е най-ожесточена, се казва в доклада.

Едва 18% затварят магазини

Мнозинството от марките планират да запазят магазините си и заявяват, че няма да затварят обекти през следващата година, въпреки че такъв сценарий не е изключен при условие, че незадоволителните резултати продължат и през 2011 г.

Едва 18% от търговците възнамеряват да затворят всички или част от своите магазини през следващата година. Вярваме, че това допълнително ще повлияе на пазара на търговски площи и може да доведе до спад на наемните цени на обекти на главните търговски улици и в търговски центрове, коментират консултантите.

Според направеното проучване 88% от всички анкетирани търговци са много чувствителни относно наемните нива, които плащат и които имат огромно влияние върху техните печалби/загуби. Въпреки това мнозина от тях са на мнението, че сегашната пазарна обстановка е благоприятна за договаряне на добри наемни нива за нови или настоящи магазини. В особено добро положение се намират и търговците, които имат добра ликвидност и свободни парични ресурси, които им помагат да се възползват от понижените наемни нива и увеличения брой на свободни магазини в София и най-вече в страната.

Регионална експанзия

Според 57% от анкетираните София остава най-атрактивен град за марките и търговците, имащи желание за разрастване, следвана от Варна и Пловдив. Бургас и Русе остават на четвърта позиция, където намерение за експанзия имат 13% от анкетираните търговци. Следва Стара Загора със 7%.

Приблизително 20% от всички търговци имат намерение да се разрастват в по-малки български градове, където конкуренцията е по-слаба и има търсене на определени продукти. Важно е да се отбележи, че хранителните вериги бяха особено активни през изминалата година и засилено се разрастваха в по-малките български градове.

Главният проблем пред търговците продължава да бъде ниската покупателната способност на населението (според 89% от анкетираните), следван от качеството и професионализма на работната сила (23%) и намирането на подходящи търговски помещения, отговарящи на техните спецификации (13%).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:27 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 0 rate down comment 0
sashev
преди 13 години
Ако си забелязъл, аз съм посочил какво очаквам да се случи, а не дали е правилно и т.нат. Това е друга тема. Същото се е случило и в други страни, вкл. и САЩ при навлизане на такива гиганти. Само, че в САЩ ефектът не се е осетил толкова силно, тъй като дела на тези стоки спрямо покуп. способност е значително по-малък. Без емоции моля...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 1
rogers
преди 13 години
*** и икономическото мислене *** и чудото. Значи по същата логика създаването на компютрите е излишно защото те направиха някои дейности по ефективни и сега примерно вместо десет човека счетоводители да пишат на ръка един работи със счетоводен софтуер. Другите девет останаха безработни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 1
bbzz24
преди 13 години
а, дано пазарната икономика наистина заработи и това да се случи. мисля, че нямаме нужда 25% от населението ни да е магазинерки и други с обслужваща магазини дейност.има много начини да се прехранват с труд и да са с много по-добри доходи от сега, но трябва да се работи, не да се седи и чака някой да влезе и да му се отмъкне 20-50% надценка от дъвки, цигари и т.н.икономическият ни 'модел' е базиран на препродажба на евтини стоки с високи надценки, това е ненужен данък за издържане на това неграмотно насел
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 1
sashev
преди 13 години
Навлизането на много на брой хранителни вериги ще доведе след себе си до:- закриване на по-дребни вериги магазини, както и на малки магазинчета.- увеличаване на безработицата, поради по-голямата трудова ефективност в хранителните вериги.- фалит на много на брой български фирми опериращи в хранителната промишленост и в бързооборотните стоки- увеличаване на безработицата в странични браншове, обслужващи дейността на българските фирми в хран. индустрия.- увеличаване на данъчното бреме, поради системен бюджетен дефицит- общо намаляване на покупателната способност- И след време - фалит на някои от тези хранителни вериги, поради несъразмерния им брой спрямо покупателната способност на населението.Положителните ефекти в почти всички слуичаи ще са краткосрочни:- намаление на потребителските цени, поради по-висока конкуренция- по-голямо разнообразие на стоки- краткосрочен ефект (в строителството) от строителството на хран. вериги.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още