Почти една пета (19%) от международните търговски вериги, участвали в проучване на консултантската компания CB Richard Ellis (CBRE), планират експанзия в България през 2011 г.
С този дял страната ни се нарежда на 14 място сред 20-те топ пазара в плановете за експанзия на компаниите в доклад на компанията за активността на веригите в Европа, Близкия изток и Африка. Докладът разглежда плановете за разширяване на бизнеса през 2011 г. на 212 водещи вериги в региона на базата на интервюта, проведени през лятото.
Веригите планират експанзия в 38 държави в Европа, Близкия изток и Африка преди края на 2011 г. Десет от държавите представляват интерес за най-малко една четвърт от веригите.
Лидер е Германия, като 41% от веригите предвиждат да отворят магазин в страната. Следващите най-желани пазари са Полша, Франция, Испания и Великобритания.
Въпреки че ключовите пазари в Западна Европа остават приоритет за веригите, много от тях планират също увеличаване на мрежите си в развиващи се пазари, които формират над половината от държавите в топ 20. Сред тях Полша е основна цел, следвана от Русия и Чехия.
С узряването на западноевропейските пазари повече вериги ще бъдат принудени да търсят задгранични инвестиции, като развиващите са пазари в Европа са високо в списъка с дестинациите за експанзия. Около 41% от веригите искат да разширят бизнеса си в най-малко една държава в Централна Европа, а сходен дял (39%) се насочват към Южна Европа.
Повече оптимизъм
Като цяло докладът разкрива, че веригите са по-оптимистично настроени за бъдещето. Въпреки това те предприемат различен подход към разширяване на мрежите си, като се придържат към пазари, на които вече развиват дейност, възможно най-много с цел да ограничат риска.
Доверието на веригите определено расте, като 77% от тях предвиждат да открият над пет магазина до края на 2011. Това е значително увеличение спрямо миналогодишните резултати, когато близо половината от анкетираните са планирали да открият по-малко от пет обекта.
При това повече вериги са подготвени за значителна експанзия – делът на компаниите, които планират да разширят мрежите си с 40 магазина и повече се е повишил до 19% спрямо 13% миналата година.
Активни сектори
Веригите супермаркети са най-активни. Те се разрастват бързо, възползвайки се от ниските цени на земята. Силно активни са и кафетериите и ресторантите. Според консултантите в този сектор все още има значителни възможности за експанзия, защото апетитът на потребителите за кафетерии и заведения за бързо хранене остава висок.
Консолидация
Предпочитаният начин за експанзия е навлизане в нови градове на пазари, на които компаниите вече имат дейност. Въпреки че плановете за експанзия са все по-големи, веригите все още се опитват да ограничат риска, като само една трета разглеждат възможности на нови пазари.
Изключение правят веригите от луксозния и бизнес моден сегмент, които обикновено постигат пазарно покритие чрез малък брой обекти на конкретен пазар и поради това се нуждаят от навлизане на нови пазари, за да увеличат бизнеса си. Като цяло изглежда веригите консолидират присъствието си на пазари, на които вече развиват дейност. Над половината от участниците в проучването са посочили, че ще разчитат на познатото и планират да увеличат проникването си на пазарите, в които вече присъстват.
Собствени магазини срещу франчайзинг
Веригите предпочитат да оперират собствени магазини, като само 11% имат ясни предпочитания за франчайзингов модел, а половината от анкетираните казват, че предпочитат да управляват магазините си директно. Значителен дял (40%) казват, че ще разчитат на комбинация от франчайзинг и собствени магазини.
Онлайн търговията – допълнение към стратегията за ръст?
Онлайн търговията расте бързо. Половината от веригите имат планове да разширят наличните си онлайн платформи, като една трета посочват, че ще търсят „значително увеличение на географското покритие на възможностите за транзакции”.
Веригите, които разчитат на повече от един канал за продажба, считат онлайн платформите си за допълнителна услуга, която засилва общия оборот. Засега това не оказва съществено влияние върху търсенето на търговски площи, но това може да се промени. Някои вериги са на мнение, че бъдещото развитие е по-малко на брой, но по-големи магазини, докато други са обявили, че ще намалят нуждите си от площи.
Държава | % вериги, планиращи експанзия в страната | |
1 | Германия | 41% |
2 | Полша | 33% |
3 | Франция | 33% |
4 | Испания | 30% |
5 | Великобритания | 29% |
6 | Русия | 28% |
7 | Чехия | 28% |
8 | Италия | 27% |
9 | Австрия | 27% |
10 | Белгия | 25% |
11 | Холандия | 24% |
12 | Швейцария | 23% |
13 | Унгария | 22% |
14 | България | 19% |
15 | Румъния | 17% |
16 | Турция | 16% |
17 | Португалия | 16% |
17 | Украйна | 16% |
19 | Словакия | 15% |
20 | Хърватска | 14% |
Източник: CBRE