Българският пазар на търговски площи е едно от изключенията от тенденцията на всеобща стабилизация на наемите в най-горния сегмент на повечето локации в Европа, сочи нов доклад.
Въпреки че е трудно да се правят генерални изводи за пазара в момента, наемите на повечето от най-престижните търговски улици в Европа са относително стабилни, се казва в доклад на консултантската компания King Sturge, предоставен на Investor.bg от българския офис на компанията.
По-голямата част от близо 50 европейски пазара, включени в проучването, отчитат процеси на стабилизация или повишение в наемите на търговските площи.
Въпреки това има и някои изключения. Спадовете в България, както и в Ирландия, Хърватска, Сърбия, Унгария и балтийските страни продължават.
Свободно падане или равновесна точка?
По данни на компанията наемите в най-горния сегмент на търговските площи у нас за 2010 г. са средно 960 евро на кв. м на година, като негативният тренд продължава. За сравнение миналата година те са били 1050 евро, спрямо 1200 евро за 2008 г. и 1450 евро на кв. м за 2007 г.
Компанията сравнява данните за най-скъпите търговски улици на съответните пазари, като за София това е бул. „Витоша“.
Подобна е информацията и на консултантската компания Cushman & Wakefield, която всяка година публикува класация на най-скъпите търговски улици в света. Според нея през 2005 г. Витошка беше 22-рата най-скъпа улица в света. Оттогава обаче тя губи позиции, като през 2006 г. падна до 28-мо място, до 32-ро през 2007 г., 35-то през 2008 г. и до 53-то място миналата година.
За сравнение, наемите на един от най-стабилните пазари в Европа, какъвто е този във Виена, не са отчели каквото и да било понижение през последните три години, а в разгара на кризата през 2008 г. те са регистрирали ръст, става ясно от доклада на King Sturge. Наемните нива на една от най-известните търговски улици в австрийската столица „Кертнерщрасе“ в момента са средно 2400 евро на кв. м на година.
От компанията оценяват, че спадът у нас и на другите пазари, които все още отчитат понижение, всъщност представлява корекция на наемите към по-стабилни нива.
Вместо началото на етап на свободно падане, ние виждаме това по-скоро като корекция, при която прекалено агресивните наеми сега намират своята равновесна точка, казват авторите на доклада.
Дългосрочен потенциал
От компанията отбелязват, че регионът на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), заедно с България, отново започва да се обособява като дестинацията с най-висок ръст в областта на търговията в Европа.
По-малко развитите страни като Румъния, България и балтийските държави се предполага, че ще отчетат ръст на търговията на дребно от над 60% през следващото десетилетие. За по-големите пазари като Полша, Чехия и Унгария очакваното повишение е над 40%.
Този ръст обаче ще бъде силно зависим от конкретните региони, като за някои страни различията ще бъдат изключително големи. В това отношение като пример е посочена България, където очакваният ръст в търговията за София вероятно ще бъде два пъти по-висок от този в някои регионални градове.
Въпреки сътресенията на пазара в ЦИЕ през последните няколко години това отклонение от ръста се оказа, че е по-скоро временно, отколкото трайно явление, коментират от компанията.
преди 13 години Имам чувство,че някои търговци които имат магазини в "молове", не знаят или нямат усещането кога да закрият един губещ магазин.За някои това е болезнено, не с оглед че губят пари, а че това е въпрос на престиж (какво ще кажат хората)?! Но то си е за тяхна сметка,а те са на дъното. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Търговците не трябва да се примиряват с намаляването на наемите в "моловете ",а да бягат бързо..да освобождават магазините.Иначе ги чака неизбежен фалит.Който има магазин там,знае за какво говоря. отговор Сигнализирай за неуместен коментар