Розовата серия на пазара на търговски центрове свърши и много от новите проекти, и специално редица от тези, които са извън София, вече се сблъскват със значителни проблеми.
Това коментира Марин Згурев, управител на търговско-административния комплекс Varna Towers, който се очаква да отвори врати по-късно този месец, по време на конференцията за имоти BalREc, която се проведе в петък с медийното партньорство на Investor.bg.
Той каза, че София е единственият град, в който потреблението има достатъчно потенциал да подкрепи такива мащабни търговски проекти, каквито бяха отворени досега.
Що се отнася за останалите градове, там „започват проблемите“, тъй като потребителите са със значително по-ниска покупателна способност. Наред с това културата на потребление в тези градове все още не е достатъчно развита в сравнение със София, където потребителите имат повече възможности да работят в друга среда, имат повече контакти с международни компании и пътуват повече, каза той.
Дори Варна, който е условно вторият град в България, е далече от потенциала на София в това отношение, коментира Згурев.
По думите му към момента във Varna Towers са отдадени под наем 94% от офис площите и 85% от търговските площи. Въпреки това молът ще отвори с около 70% от площите, а останалите магазини се очаква да бъдат отворени през пролетта.
Що е то устойчив мол?
Участниците в дискусията, посветена на търговските центрове, отделиха внимание на въпроса на устойчивостта в сегмента и кои фактори определят кой проект е устойчив в средносрочен план.
Згурев каза, че за него показателят запълняемост на площите не е определящ в това отношение, защото досега е имало примери за молове, които отварят със 100% заетост и имат списък от чакащи наематели за още 20% от площите. Въпреки това някои от тези проекти в момента изпитват остра нужда от наематели и не могат да си покрият текущите разходи.
Той каза, че устойчивостта се определя от микса на наематели, локацията на проекта, дългосрочната му визия и това дали когато е планиран проектът, той е съобразен с пазарната действителност към съответния момент, както и в перспектива. Последното би гарантирало, че евентуалният човекопоток в мола ще доведе и до очакваните продажби и ще направи проекта рентабилен.
„Този крехък баланс между възможностите (на потребителите) и визията на инвеститорите е най-важният фактор за успешен проект“, каза той.
Подобно мнение изрази и Иван Велков, управител на Raiffeisen Real Estate и заместник-председател на Национално сдружение недвижими имоти (НСНИ). Той каза, че един от най-съществените фактори за устойчивостта на един проект е неговата способност да генерира приходи.
„Всичко зависи от това колко пари имат хората, а не колко красиви са сградите, в които ще ги изхарчат", коментира той.
Червена зона
Иглика Йорданова, мениджър търговски площи в Colliers International, каза, че компанията е започнала да публикува сравнителни данни за корелацията между потребителската способност и търговските площи в различни градове. От тези анализи се вижда, че някои градове като Варна, Стара Загора и потенциално Русе вече навлизат в „червената зона“, където делът на търговските площи се увеличава с бързи темпове, а потреблението ще трябва да догонва.
Велков обаче изказа съмнение доколко покупателната способност, измерена към настоящия момент, дава точна ориентация за това доколко един мол има потенциал в бъдеще. Той каза, че на един пазар, на който досега не е имало никакви молове, не може да се намери напълно надежден измерител за това колко клиенти ще има за в бъдеще.
Пламен Илчев, управляващ директор за България на ЕCE Projektmanagement, която е акционер и управлява софийския мол Serdika Center, подчерта, че устойчивостта има няколко измерения. Той говори за вътрешна устойчивост – като качествена сграда, функционираща като рентабилно стопанско предприятие. Наред с това има и външна устойчивост, която се измерва с това доколко даден търговски обект се вписва в региона и в града. Това е свързано с неговата локация, достъп, трафика, който генерира, паркоместата, енергията, която потреблява, и всички аспекти, с които „влияе върху живота на хората непосредствено до него и в широкия обхват на града“, каза той.
преди 13 години Za Sofia - ne smqtam 4e e prenasitena ot Mall-oveZa tova 4e 2 Mall-a puk e pulna glupost. Fakt e 4e dori i sega kogato ima 5 Mall-a i oste edin kup golemi magazini parkingite na tezi obekti sa dosta silno natovareni. Za sravnenie kogato bqha 2 beshe prosto nevuzmojno da se vleze v kojto i da e ot dvata.Vuprosut za pokupatelnata sila e suvsem drug. Ot neq bi trqbvalo da zavisi kakuv tip magazini trqbva da sa preobladavastite. Naprimer ima magazini kato Kenvelo, teranova i t.n., koito vupreki 4e uj sa markovi v dejstvitelnost sa mnogo eftini - dunki za 40 lv si e kato na Iliqnci. Susto zavedeniqta za burzo hranene, Kinosalonite - te nqmat tolkova problem s niskata pokupatelna sposobnost.Drug e vuprosa za magazini kato Porsche Faction, Rolex i t.n. kojto prodavat bezumno ksupo. Takiva magazini v BG bila imali malki oboroti. Prosto zastoto v BG nqma pazar za luksozni stoki. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Така е. Анализът впрочем е добър. Проблем в България е, че сравняваха квадратурата на търговските площи с тези на развитите страни. И коментираха, че има още голям потенциал за растеж. Естествено това бе глупост и такива като мен и други здравомислещи публикуваха в икономическите блогове своите логични доводи.Важно е да се отбележи, че в България потребителските навици са различни, а платежоспособното търсене е ограничено. Покупателната способност на населението е ниска и значителна част от доходите отиват за стоки от първа необходимост - храна, лекарства, консумативи - ток, телефон, вода, парно и др. подобни. Ако се направи един анализ на предлаганите стоки, ще се види какво може да се очаква в средносрочен пплан. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Каквито и конференции и проучвания да правят собствениците и управители на търговски центрове, не могат ли да разберат, че пазарът е наситен и че дори 2 "мола" в София са много. Тър.площи се наемат от едни и същи фирми и очакват да продават повече, но клиентите са едни и същи и се разсейват. Разходите им се вдигат за наеми, заплати и стока, а продажбите падат. Не мога да си обясня кой им прави разчетите и стратегията?!Очаквам този балон да се спука с оглед на това,че потреблението рязко пада,а и финансовата криза тепърва предстои.Давам ви пример в Румъния от 42"мола",15 са затворени..В западна европа има стратегия и закони,които защитават търговците и не позволяват безразборно строене на "молове" приемайки ,че това е инвестиция(канейки министър-предцедател да открива) ,а запазва търговския облик на центъра. отговор Сигнализирай за неуместен коментар