Един от основните провали в строителството през периода на изминалите 21 години на преход бе това, че „допуснахме хаос в изграждането на градовете“, при който се реализираха големи строителни проекти, без да бъде изградена инфраструктура.
Това бяха думите на Симеон Пешов, председател на надзорния съвет на „Главболгарстрой Холдинг“ АД по време на кръглата маса, организирана от списание Forbes на тема: „Създаване на богатство: България през следващите 20 години“, която се проведе вчера.
Пешов обясни, че една от причините за тази ситуация е, че "законите се приемаха в полза на определена група хора, а не в полза на обществото".
Той бе един от бизнес лидерите и представителите на правителството, които отговаряха на въпроса какви са основните провали и успехи в българската икономика през годините след 10 ноември 1989 г.
Наред с това Пешов каза, че един от основните неуспехи е, че сивата икономика все още съставлява значителна част от строителния сектор.
Като положителна промяна за него е внесеният ноухау и добри практики от развитите икономики чрез различни форми на корпоративни сътрудничества, като този фактор ще спомогне и за по-нататъшното развитие на българската икономика.
Пешов изказа мнение, че страната ни трябва да фокусира усилията си върху създаването на успешни публично-частни партньорства, които да реализират мащабни проекти в области, уникални за България, с които тя може да се конкурира.
Той каза, че има множество такива, като една от тях е развитието на балнеологичния сектор по отношение на строителството и туризма, тъй като България е една от най-богатите на минерални извори с много широк спектър на лечебно действие страни в Европа. Той коментира, че още римляните са оценили това богатство на териториите на днешна България, като са изградили множество балнеокомплекси.
Наред с това Пешов изказа мнение, че страната трябва по-добре да оползотвори своя геоикономически потенциал. С разположението си тя е в позиция да се превърна в значим логистичен център между Европа и Близкия Изток. Въпреки това различни фактори като тежки административни процедури засега не позволяват този потенциал да бъде разгърнат.
Като пример той посочи факта, че страната ни е загубила възможността публично-частен консорциум да реализира проект за изграждане на летище и логистичен център в Кривина на обща стойност 1 млрд. евро. Вместо това консорциумът е предпочел да реализира проект в Гърция с инвестиция за 4 млрд. евро.
По думите на Богомил Манчев, изпълнителен директор на „Риск Инженеринг“ АД, един от основните проблеми е липсата и неприлагането на стандарти и правила в много области. Той коментира, че всички чуждестранни инвеститори са се възползвали от тази ситуация, като един от най-показателните примери е секторът на строителството и инфраструктурата. По думите му, както в останалите страни от ЕС, и при нас тези ключови области се нуждаят от известен държавен протекционизъм.
Неговата липса е довела до ситуация, в която при даден инфраструктурен проект се реализира 70% от работата със 7% от бюджета за труд, което води до незадоволително качество на изпълнение.
преди 14 години не инфраструктурата, а липсата на зониране е основният проблем и все и все повече ще сваля цените на имотите: безразборно са нацвъкани къщи, блокове, бензиностанции, фабрики, офиси, пазарчета, хотелчета, една голяма ориенталска ***... а среда за живот няма точно в градовете ни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Така е. Най-редовно имам усещането, че т.нар. "главен архитект" на София не само че не е от същата, но и си няма карта на столицата ни... и съм мислел да му изпратя една. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години "Законите се приемаха в полза на група хора, а не на обществото, коментира Симеон Пешов"--------------------------Това сигурно е нещо като самокритика и ритуално посипване на главата с пепел. Опит за пречистване и смяна на дрехите, с помощта на които строителите да се поизчистят от натрупания лош имидж. Е, няма да стане само с приказки и ритуална самокритика. След като продължава да се източва държавата чрез прескъпи пътни строежи като това на софийското околовръстно и отсечката до Калотина, то няма как публиката да повярва на искреността на подобни "откровения". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години ОТВРАТ ! пак комсомолски приказки..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Добър ден.Именно ръководеното от Вас ГБС гн.Пешов най-много се облагодетелствува от хаоса в който и Вие пряко участвахте.Ако сте забравили случайно да Ви припомня факта когато ГБС строеше в Русия швабите тогава ви плащаха първо да направите път асфалтиран до обекта за да можете да стигнете до него и да не газите калта,и тоалетни за да не осерат позициите Вашите работници.Но за съжаление Вие и ръководената от Вас фирма не прилагаше тук на родна земя тези практики.И сега когато дойде време изведнъж казвате че ние данъкоплатците ще трябва да се бръкнем още по-надълбоко да изградим липсващата инфраструктура. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Пешев точно от твоята уста изказани тези заключения звучат доста гадничко....и подло. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Сетила се Мара ......... отговор Сигнализирай за неуместен коментар