IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

С 25% са паднали наемите в моловете за година

Модерните търговски площи в страната достигнаха близо 507 хил. кв.м, нови 77 хил. кв.м се очаква да излязат на пазара до края на годината

13:56 | 27.10.10 г. 1
С 25% са паднали наемите в моловете за година

Спад от 25% са претърпели наемните нива в първокачествените търговски центрове у нас през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година, сочи доклад на Forton International. 

Общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове у нас е 506 860 кв.м, пише в анализа. С окончателното завършване на три големи проекта до края на годината към този обем ще бъдат добавени още 77 хил. кв.м. Обектите, чието отваряне предстои, са Varna Towers (30 хил. кв.м), Мега Мол Русе (20 хил. кв.м) и мол Галерия Стара Загора (27 хил. кв.м).

По данни на компанията още 280 хил. кв.м търговски площи са понастоящем в строеж, а до края на 2011 г. се очаква да бъдат завършени 170 хил. кв.м.

Към момента в България има 66,7 кв.м търговска площ на 1000 души, като до края на 2010 година този показател се очаква да достигне 77 кв.м.

„Въпреки че пазарът на търговски площи все още среща немалко трудности при отдаването под наем, през това тримесечие ставаме свидетели на по-висока активност и повече сделки, най-вече в столицата”, коментира Димитър Киферов, мениджър „Търговски площи“ в компанията.

„Търсенето през последните 3 месеца е значително по-активно в сравнение с 2009 година. Въпреки това интересът не е достатъчен, за да компенсира голямото предлагане, характерно за пазара в момента”, добавя Киферов.

Като показател за позитивни тенденции на пазара консултантите посочват стартиралото строителство на „Paradise Center” – нов проект в столичния квартал Лозенец. След като бъде завършен, обектът се предвижда да добави на пазара още 75 хил. кв.м търговски площи и да бъде най-големият мол в столицата.

В големите градове в страната търсенето остава концентрирано основно върху топ обектите, докато по-малките проекти и тези, чиято поява на пазара предстои, все още срещат трудности при намирането на наематели, сочи докладът. Тези фактори доведоха до ръст в незаетите площи в сегмента и до допълнителна икономическа нестабилност на част от проектите.

На търговските улици наемите остават непроменени в сравнение с периода април-юни 2010 г. Около 55 евро на кв.м за месец е средният наем на главните улици в столицата, докато нивата за другите големи градове са около 30-40 евро на кв.м, сочат данните на компанията.

Инвестиционната активност през третото тримесечие остава сравнително ниска. Нивата на възвръщаемост остават непроменени спрямо предходното тримесечие и за периода са около 9,5% за моловете и 9% за търговските улици.

Пазарът на търговски площи продължава да страда от колебанието на някои търговци дали да разширяват мрежата си от магазини, но се радва на редица позитивни тенденции - наемите не търпят сътресения и запазват нивата си, появяват се ритейлъри от по-слабо активни до момента дестинации. Пример за това са няколко турски марки, които директно навлизат на българския пазар. Тяхната дългосрочна стратегия е разширяване на европейска територия, за което страната ни е най-добрата отправна точка.

Очакванията на консултантите са положителните тенденции да продължат, като постепенно обхванат и по-малките областни центрове. За бързо възстановяване обаче е трудно да се говори поради все още ниската покупателна способност на населението извън София.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:33 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
Ogibogi
преди 14 години
Tова е льжа!Разбирам че сте написали тази статия в услуга на големите търговски ценрове(платена статия),но не разбирам кой ще заблудите?!Оборота на магазините е спаднал с -60%,тьрговците не могат да си покриват наемите(закьсняват с по 2-3 месеца),намаляват персонала до минимум,свалят цените и от там и печалбата.Но това води до по малко стока и обороти..и от там до фалит.Та пак питам,кой е решил да инвестира и строи(някоя ошфорка),ако това не е пране на пари и кои сте наема тези търговски площи?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още