Както цялата световна икономика, така и сегментът на модните стоки и търговията на дрехи днес се променят много динамично.
Това е в сила в още по-голяма степен за развиващите се пазари. Тъй като доскоро пазарите в Източна Европа бяха доминирани главно от местни играчи и функционираха по свои вътрешни правила, навлизането на международни марки доведе до някои радикални размествания и нови тенденции.
С развитието на пазара се променят и нагласите на потребителите, които стават по-взискателни и избирателни и започват да очакват повече за по-малко.
Румънското издание ZF дава пример с очакваното стъпване на румънския пазар на шведската търговска верига H&M.
Изданието цитира неназовани консултанти и мениджъри на молове, според които веригата ще промени правилата на играта на местния пазар. От своя страна, местните играчи също ще трябва да започнат да променят поведението си, ако искат да запазят своята конкурентоспособност.
„Пристигането на шведската H&M в Румъния през пролетта на 2011 г. ще промени драматично румънската модна търговия и играчите на този сегмент ще трябва да се „преобразят“, за да оцелеят, докато бюджетите за пазаруване са все още малки“, смятат същите консултанти.
Политиката на H&M е да стъпва на нов пазар с агресивна стратегия, като отваря по няколко магазина наведнъж и предлага множество промоции. Подобна се очаква да бъде политиката на компанията и в Румъния, пише изданието.
Първите магазини в страната ще бъдат разположени на обща площ от 10 хил. кв. м и ще предлагат хиляди продукти на ниски цени.
„Ще отворим шест магазина (в Румъния) през пролетта на 2011 г., за които вече започнахме да набираме персонал, но все още е прекалено рано да предоставяме подробности за нашата стартова стратегия“, коментират представителите на веригата.
В резултат на това някои местни търговци ще променят видовете продукти, които предлагат в магазините си или ще опитат да предоговорят договорите си с доставчиците, за да могат да копират модела на шведската верига, смятат специалисти.
Въпреки че е най-виден фактор, ценовата политика няма да е единствената отличителна характеристика на стратегията на H&M, която се очаква също да предприема агресивна маркетингова кампания и други способи, за да позиционира продуктите си, пише изданието.
От шведската компания обявиха плановете си да стъпят на румънския пазар още през лятото.
Запитани относно стратегията си за България, от компанията отговориха, че постоянно наблюдават много и различни пазари, но от съображения за сигурност, свързани с конкуренцията, на този етап не биха искали да коментират в детайли.