Докато повечето пазари на търговски площи в Европа отчитат логично забавяне вследствие на многобройните отменени проекти в сектора поради кризата, българският пазар продължава да расте с бързи темпове.
Страната ни се нарежда на първо място в ЕС и на второ в Европа по обем на завършени нови търговски площи през първото полугодие на 2010 г., сочи нов доклад.
България се откроява от пазара в целия регион с най-голямо увеличение на инвентара през периода, когато новите площи са отчели ръст на годишна база от 90%.
За сравнение, ръстът в Босна, Румъния, Сърбия, Хърватия, Словакия и Словения е между 5 и 10%.
Първите от голям брой търговски центрове
Обемът от нови площи на нашия пазар, който се дължи на големия брой проекти, започнати непосредствено преди кризата, отстъпва единствено пред този в Русия, която добави близо 430 хил. кв. м нови площи към своя инвентар.
Този обем у нас беше малко под 200 хил. кв. м брутна отдаваема площ.
За сравнение новите молове като цяло за Европа намаляха до нивата от 2005 г. На общо 10 пазара не бяха добавени никакви нови площи.
Според доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield (C&W), предоставен на Investor.bg, новите търговски центрове, отворени от началото на годината у нас, са „първите от голям брой търговски центрове, инициирани преди рецесията“.
Към юни 2010 г. общо 16 проекта бяха в етап на строеж у нас, повечето от които се очаква да бъдат завършени преди края на 2011 г.
64 кв. м на 100 души
От една страна, тази тенденция е обяснима предвид факта, че българският пазар започва ръста си от една от най-ниските бази в Европа. Дори и след отварянето на новите центрове делът на търговски площи, които се падат у нас на 1000 души от населението (един от ключовите показатели за проникването на търговски площи на даден пазар спрямо неговия потенциал - бел. ред.), е един от най-ниските в Европа.
Към края на първото полугодие този дял е около 64 кв. м. С това страната ни се нарежда на 5-то място отзад напред, изпреварвайки Гърция и Украйна и непосредствено под Турция и Русия.
Според данни на други консултанти пък този дял на пазара у нас е значително по-висок, но все още под средното ниво за ЕС, което е около 230 кв. м. на 1000 души. Класацията в това отношение води Норвегия, където делът е близо 700 кв. м.
Към края на 2008 г. страната ни беше на последно място в Европа с 30 кв. м на 1000 души, а в края на 2009 г. показателят нарасна до 35 кв. м на 1000 души.
Наред с това обаче много се питат доколко устойчиво и пазарно обосновано е едно такова повишение в инвентара.
Страната ни продължава да заема 5-то място на континента по обем от нови проекти в процес на развитие с около 400 хил. кв. м. В това отношение България изпреварва развити пазари като Великобритания, Германия, Холандия и др.
Предвид „сравнително предпазливото търсене от страна на търговците“ обаче някои от новите проекти имат значителни проблеми при привличането на нови наематели, а редица от наскоро отворените нови молове имат висок дял на незаетост, се казва в доклада.
Този проблем може да се утежни още повече от факта, че до края на следващата година инвентарът от площи на българския пазар се очаква да се удвои.
преди 14 години може да ги разделят на апартаменти и да ги пуснат за жилища временно пребиваване :):):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години спокийно те отваря стоят празни и затварят а някой само биват построени и дори не отварят скоро мрачната статистика на пустеещи огромни никому ненужни сгради ще е плашеща отговор Сигнализирай за неуместен коментар