IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Има ли рецепта за привличане и задържане на таланти в компанията?

Интервю с експерта по управление на работодателската марка Али Аяз

09:48 | 12.10.16 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Али Аяз. <em>Снимка: личен архив</em></p>

Али Аяз. Снимка: личен архив

Aли Аяз е експерт по управление на работодателската марка (Employer Brand Management) с повече от 13 години опит и собственик на консултантската агенция Realta. От 2008 г. организира серия от Employer Brand форуми в различни градове в Източна Европа и Близкия Изток.

През 2009 г. Али за първи път провежда международното проучване “Най-добрите компании за млади специалисти”, което се превръща в ежегодна класация за сп. Bloomberg Businessweek. Анкетата изследва взаимоотношенията между работодател и служител, включително преживявания на кандидатите в процеса по набиране и подбор, работодателски имидж, удовлетвореност и ангажираност на служителите и други.

Али е консултирал редица компании, сред които: Aviva, Bosch, Faber-Castell, Domino’s, Ford, L’Oreal, Mercedes Benz, Turkcell, Turk Telekom, Vodafone, Unilever, Pfizer, B/S/H.

Попитахме Али за последните тенденции при управлението на хора и ролята на работодателската марка.

- Г-н Аяз, повече от 10 години работите с глобални брандове, както и с топ локални компании в Източна Европа. Ако трябва да изброите 5 ключови тенденции в комуникирането на работодателската марка, кои биха били те? 

- Комуникацията е един от ключовите елементи при управлението на работодателската марка. Не е тайна, че мобилните технологии стават все по-важни. Кариерният сайт на една компания трябва да бъде пригоден за мобилни устройства и адаптиран със социалните мрежи. Кандидатите следва лесно да се ориентират в неговата структура, както и да могат с един клик да споделят съдържание и информация за свободни позиции.

Все по-важна роля има видео съдържанието. Необходимо е да се вземат под внимание неговата концепция, качество и продължителност.

При привличането на студенти и млади специалисти смятам, че е важно компаниите да изградят тесни връзки с университетите. И тук не говорим само за посещения на кариерни изложения. Компаниите могат да инициират отворени събития за студенти, да стартират собствени курсове и обучителни програми за младежи.

- През 2009 г. сте започнал провеждането на ежегодното проучване “Най-добрите компании за млади специалисти”. На базата на цялата информация, събрана през последните седем години, какви са основните материални и нематериални ползи, които младите хора оценяват при избирането на работодател?

- Когато за първи път проведохме проучването през 2009 г., периодът беше труден за пазара на труда. Беше в края на глобалната финансова криза и очакванията на търсещите работа бяха по-различни от днешните. Ако трябва да извлека средностатистическите резултати за последните седем години, бих могъл да кажа, че при избора на работодател младите хора най-често взимат под внимание следните елементи:

-     среда, стимулираща обучение и развитие - както личностно, така и професионално;
-     приятелска работна атмосфера и мениджъри, които са загрижени за служителите;
-     наличие на мисия и смисъл в работата.

Заплащането и допълнителните придобивки, както и възможностите за международна мобилност са два от елементите, които стават все по-важни в последните години.

- Какво може да предложи една компания на своите потенциални и настоящи служители, така че да се отличи от останалите и да се превърне в “желан работодател”?

- Всъщност, зависи изцяло от компанията. Всяка организация има собствена култура, уникалност и визия за бъдещето. Предложението следва да бъде съобразено с типа таланти, които компанията иска да привлече и задържи. А от друга страна, е необходимо да се взема под внимание и конкуренцията на пазара. Предлаганите ползи са различни за всеки работодател. Все пак, има няколко най-често срещани елементи, които са от голямо значение за младите - конструктивна критика и признание, насърчаване, обучение и развитие, свобода за креативно мислене, загриженост на преките ръководители (тим лидери), приятелска работна атмосфера.

- Когато говорим за стойностното предложение на една компания към служителите (Employer Value Proposition - EVP), кой трябва да поеме отговорност за неговото изграждане - HR отдела, екипа по маркетинг и комуникации, или?

- Всъщност, не само при изграждането на стойностно предложение за служителите, но и при управлението на работодателската марка като цяло, трябва да имате ръководен екип. В повечето случаи Employer Branding проектите са водени от отдела по човешки ресурси, но е необходимо да се изгради работна група, в която да са включени хора от различни отдели. В идеалния вариант екипът трябва да включва както HR специалисти, така и експерти по маркетинг и комуникации, но също и представители на други отдели и/или външни консултанти.

- Във Вашата практика през последните 13 години сте помогнали на много компании в управлението на тяхната работодателска марка. Според Вас какви резултати и ползи могат да очакват компаниите от инвестициите в Employer Branding?

- Ползите могат да са много. Намаляването на текучеството (особено, ако служителите Ви отиват при конкурентите) е от изключителна важност за бизнеса. Силната работодателска марка увеличава ангажираността на служителите.  Помага на компаниите да привличат играчи от “А” група и това увеличава производителността в организацията.

Имиджът на добър работодател може да намали разходите за набиране и подбор, както и за въвеждащи обучения (в следствие на по-малкото текучество). Така компанията може да инвестира в бизнес развитие.

Има редица показатели, които измерват ефективността от управлението на работодателската марка. Някои от тях са:

-     разпознаваемост на бранда (как компанията е възприемана като работодател от целевата аудитория - настоящи и потенциални служителите, студенти, местната общност);
-     разходи за набиране и подбор, разходи за обучение на един нов служител и други;
-     преживявания на кандидатите;
-     преживявания на новите служители;
-     резултати от изходящите интервюта;
-     ангажираност на служителите;
-     продуктивност на служителите.

На 4 ноември в София Али Аяз ще бъде специален гост-лектор по време на майсторския клас по Employer Brand Management със Саймън Бароу. Али ще проведе интерактивен workshop с основен фокус “Как да изградим стойностно предложение като работодател?”.

В майсторския клас ще се включат над 150 участници от България, Румъния и Великобритания - изпълнителни директори, мениджъри човешки ресурси, експерти по маркетинг и комуникации.

Повече за програмата, лекторите и възможности за участие можете да научите от официалния сайт на събитието: http://employerbranding.tothetop.bg/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:27 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още