IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Износът на отбранителната индустрия бележи над 60% ръст за две години

Липсата на квалифицирани кадри е едно от най-големите предизвикателства в машиностроенето

12:00 | 04.10.16 г. 7
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Автомобилостроенето и отбранителната индустрия са сред най-динамично развиващите се сегменти в машиностроенето, стана ясно от бизнес дискусия на тема "Машиностроене", която е първа от поредица срещи на националната кампания "Новата BG икономика".

„През последните две години износът и производството на продукти от отбранителната индустрия бележи ръст от над 60%, посочи министърът на икономиката Божидар Лукарски, цитиран от БТА.

Сред факторите за тази положителна тенденция министърът открои по-активната маркетингова политика на дружествата и разширяването на кръга на потенциални купувачи.

В сектора "Автомобилостроене" за периода януари 2004 г. - октомври 2016 г. са сертифицирани 12 инвестиционни проекта с обща стойност 654,8 млн. лева, по които ще се разкрият над 7 хил. работни места, обяви министърът.

В изявлението си по време на форума министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова посочи, че в сектора "Машиностроене" през миналата година и по данни за първата половина на тази година са заети около 123 хил. души.

„Основната част от тях - около 65%, са хора със средно образование, каза Русинова.

По думите й едно от най-големите предизвикателства - не само пред този сектор, е липсата на квалифицирана работна ръка и на мотивирани кадри, които да могат да продължават своята квалификация, както и липсата на млади хора, които да искат да се образоват в технически инженерни специалности.

„По професии от машиностроителния сектор сега се обучават 4830 ученици и направлението е на десето място по брой обучавани в страната", посочи в информация за интереса към техническите специалности заместник-министърът на образованието Диян Стаматов.

"Нулев прием има по три професии - "оператор в металургия", "леяр" и "ковач". В 62 професионални училища най-много са обучаемите по професията "машинен техник", която е застъпена в 11 области в страната и в 22 училища. Най-малко обучаващи се има по професията "техник металург" и тя се изучава в Перник и в Асеновград“, каза той.

Заместник-министърът заяви, че през последните няколко години развитието на дуалното обучение е факт, като за сектора са застъпени професиите "машинен техник" и професия от направлението "механотроника". В Панагюрище има възможност да се изучава професията "техник на прецизна техника", в Казанлък - "мехатроника", обучение за този сегмент има и в професионалната техническа гимназия в Ямбол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:13 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 17 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
:) И е така и не е. На струг Ц5 нема как да ги хванеш стотните и микроните :)С подходящата машина и с достатъчно акъл, мисля няма да ти е такъв проблем. Пък и 300К била машина с ЦПУ ами.. 300К като искаш да правиш такива неща, ше дадеш 300К, нали и аз това обяснявам.. пари нема не кадри
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 17 rate down comment 0
nobel
преди 8 години
А, те голяма част от хората си мислят, че след като детайл със всякаква форма може да се "напечата" на 3D принтер скоро други машини на света вече няма да има. И как да им обясня, че за повечето от детайлите материалът, от който са направени е най-важното, за да може машината да работи с тоя детайл. Някои от материалите, като специалните видове стомани и сплави са доста трудни за обработка. Имал съм детайли, които се е налагало по време на изработването им да ги връщам по три пъти на термиста да ги отгрява и да им освобождава напреженията, които възникват в материала. Такъв детайл как ще го направиш на 3D? За елементарни и неотговорни неща става. Но ако ти трябва детайл, който да издържа на високи натоварвания или температури не виждам как би могло да стане.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 19 rate down comment 3
ing5rov
преди 8 години
Прав си , но за съжаление "експертите" които дават мнение тук в повечето случаи могат да идат за "кофа компресия" ако ги пратиш.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 20 rate down comment 1
nobel
преди 8 години
300 К. Да не говорим, че една програмна машина често дава по-ниска точност и по-малка производителност от по-стария си събрат. Не случайно и до ден днешен се произвеждат много "обикновени" машини и те често са предпочитани за много видове дейности. Особено за дребносерийни производства, където аз детайла ще съм го направил много преди програмиста въобще да ми е написал програмата за него. Искам да кажа, че нещата в производството въобще не са тъй прости, както повечето хора си ги представят. Ако производството беше проста и лесна работа всички щяхме да се занимаваме с производство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 22 rate down comment 1
nobel
преди 8 години
Между другото това с кадрите, специално в машиностроенето въобще не е толкова елементарен проблем, колкото изглежда на пръв поглед. През последните 15 години на два пъти се опитвах да се върна към предишната си професия, а именно "фрезист" и и на двете места ми казаха, че 6 годишният опит, който имам е крайно недостатъчен. За съжаление хората бяха донякъде прави, макар, че не съм работил в завод, а в опитното производство на един институт. Там нещата се учеха много по-бързо, защото правехме единични бройки и непрекъснато ми се налагаше да настройвам машината. Изобщо не е лесно да хващаш стотните и микроните. Ако машината е с програмно управление е много по-лесно. Там от оператора се изисква само да може добре да закрепи заготовката. Но в Отбранителната индустрия рядко се използват програмни машини, защото производството /за щастие/ не е толкова масово, колкото при автомобилите например. А ако една конвенционална машина дори на днешно време струва 30 000 евро програмният и аналог е 300
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 25 rate down comment 2
ing5rov
преди 8 години
Еми с трици маймуни толкоз мож да фанеш !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 30 rate down comment 1
misanthrope
преди 8 години
Стига с тая липса на квалифицирани кадри бе, заприличахте на тоя вица, дето таксиджията викал на англичанина "В България няма ***", ама след като англичанина му предложил 10 000 пауда, се навил и англичанина рекъл "Пари няма в България...пари, пед**** има!!"Та и тука така има кадри, има! Ако няма, ще се създадат, ама пари нема, пари!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още