Роман Шварценекер е анализатор и партньор в австрийската консултантска компания за имоти Standort + Markt (вижте интервю с управляващия директор на компанията Ханс Линднър). Шварценекер е специалист в областта на анализи на клонови мрежи при търговските вериги, анализи на управление на разходите, пространствени анализи и картография в редица пазари в Централна Европа.
Наред с Австрия и други пазари в Централна Европа той консултира различни инвеститори и строителни предприемачи относно пазара на търговски площи в България.
Пред Investor.bg Шварценекер сподели мнението си за перспективата пред пазара през 2010 г.
- Как оценявате развитието на сегмента на търговски площи у нас в контекста на рецесията, спрямо това в другите страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ)?
Развитието в този сегмент отчете рязък спад. Например през 2008 г. имаше множество проекти за развитието на търговски центрове в цяла България и особено в София. Сега останаха само няколко от тях.
Много мащабни проекти като Akropolis в София бяха спрени.
Причината за това обаче не зависи дотолкова от ситуацията в България. По-скоро тя се корени в това, че западноевропейските банки загубиха вяра в българската икономика. В тази връзка още по-отрицателно действа фактът, че България е известна с корупцията.
Въпреки това мисля, че пазарите в Унгария и Румъния бяха засегнати още повече от кризата в сравнение с България.
- Каква 2010 г. очаквате за пазара в България по отношение на нови проекти и на дейността на съществуващите?
По мое мнение пазарът бавно ще започне да се ускорява, главно поради завършването на започнати проекти.
- Виждате ли някакви признаци на подновен интерес от страна на международните търговски вериги, които целят да се разширят в ЦИЕ?
Не. Мисля, че (с няколко изключения) международните търговци не бяха толкова успешни в страните в ЦИЕ, както очакваха. Затова сега е подходящ момент за отлагане на плановете за експанзия поради икономическата ситуация.
- Кой град в България смятате за най-стабилен/обещаващ по отношение на пазара на търговски площи в момента?
София, където покупателната способност е най-висока. В Бургас и Варна има свръхпредлагане по отношение на търговските центрове. В Пловдив пък има прекалено много проекти в процес на изграждане.
- Какъв тип грешки забелязвате в търговските проекти, които се изграждат в момента у нас (или при тези, които вече са изградени)?
Проектите са прекалено големи. В Австрия търговските центрове бяха разширени бавно във времето. Например най-големият търговски център в Австрия – Shopping City – премина през три фази на разширение. Молът Donauzentrum – през шест фази, а седмата в момента се реализира.
В България обаче инвеститорите искат да го направят на един етап, без да имат данни дали това ще е успешно, или не. Това прави проектите много рискови.
- Досега нямаше много сделки с проблемни активи в сегмента. Очаквате ли да се увеличат през 2010 г.?
Не съм съгласен. Смятам, че досега имаше сделки с проблемни активи в различни части на страната. Не очаквам те да се увеличат. Вероятно някои от сделките, които бяха отложени, напълно ще бъдат отменени.
- Смятате ли, че пазарът на имоти в региона (за всички сегменти) е достигнал дъното и започва да се възстановява?
Да, мисля, че това е дъното и вече започва да се възстановява, макар и бавно.