Във вторник беше направена първа копка на хипермаркет “Mr. Bricolage” в сръбския град Ниш, като пряк инвеститор е “Брико Спец” ООД, 100% собственост на българското “Доверие Брико” АД, което държи правата за използване на марката в България, Сърбия, Македония, Албания, Черна гора и Косово. Компанията планира да открие 3 до 4 магазина в Сърбия до 2012 г., като предвидената инвестиция е над 40 млн. евро.
Потърсихме председателя на съвета на директорите на “Брико Спец” Милен Христов с въпроси за очакванията на компанията за развитието й в Сърбия, както и за приликите и разликите между сръбския и българския пазар.
- Г-н Христов, започвате експанзия в Сърбия в затруднен икономически глобален контекст – смятате ли, че конкретно за Сърбия моментът за навлизане е подходящ и какви предимства очаквате да ви донесе този ход?
Смятаме, че моментът е подходящ за навлизане независимо от влошената икономическата ситуация. Brico Spec d.o.o. беше създадено преди повече от две години и половина и през това време натрупахме доста познания за локалния пазар. Пазарът в Сърбия все още не е достатъчно развит и очаква навлизането на голяма международна компания в областта на „Направи си сам”. Надяваме се, че ние успешно ще запълним тази ниша и ще задоволим очакванията на сръбските ни клиенти.
За нас голямото предимство е, че компанията майка - Доверие Брико АД, за десетте години съществуване на българския пазар разполага с достатъчно организационен, човешки и финансов ресурс, което е основа за всяка международна експанзия.
- Защо избрахте Ниш за първи етап от експанзията?
Ниш е град с добър икономически потенциал и развита инфраструктура. Това е третият по големина град в Сърбия. Освен това има и стратегическо разположение, което го прави много подходящ и за логистичен център. Именно затова като втори етап в проекта ще изградим такъв център, който ще обслужва нашите обекти на територията на Сърбия.
Не на последно място, местната власт отговори бързо и адекватно на нашите изисквания за инвестиция и затова първият магазин „Мосю Бриколаж“ ще бъде построен в Ниш, като се надяваме да отвори врати в края на месец ноември тази година.
- Към кои други градове смятате да се насочите?
Конкретните приоритети са Белград и Нови Сад. Суботица също има икономическия потенциал за откриване на магазин в първия етап на експанзия.
- Какви терени търсите в Сърбия, как бихте сравнили цените на терените там с тези у нас?
Размерът на терените се предопределя от размера на потенциалния пазар. По-конкретно за по-малкия ни формат магазини търсим парцели между 10 и 12 дка, за по-големия формат между 20 и 25 дка.
По отношение на цените като цяло нивото е по-високо спрямо „съпоставими” парцели в България. През последните месеци обаче се забелязва известно „отрезвяване” на пазара и предложенията стават по-разумни. В някои отношения икономическата криза „помага“.
- С каква площ ще бъдат магазините в Сърбия, същите схеми като в България ли ще се следват?
Сръбските магазини няма да се различават по стандарт, атмосфера и качество на обслужване от останалите магазини от веригата „Мосю Бриколаж“. Търговската им площ ще е от около 3 хил. до 8 хил. кв. м в зависимост от конкретния пазар.
- На кой тип реклама предвиждате да заложите основно в Сърбия?
Мосю Бриколаж по света залага на коректната реклама към крайния клиент. В комуникацията ще представяме избора на продукти и услуги, които отговарят на потребностите на нашите клиенти за текущата поддръжка на дома, преминават през освежителния или основен ремонт и завършват с декорирането на дома и градината. По различни канали – печатни издания, интернет, ще представяме полезни съвети и решения.
- Какви приходи очаквате да генерирате от сръбския пазар в краткосрочен план?
Имайки предвид потенциала на пазара очакваме добри продажби и съответно добра възвращаемост на инвестициите. Основната ни цел е да станем пазарен лидер в сегмента „Направи си сам” и се надяваме да го постигнем в рамките на следващите няколко години.