Иван Аков е дипломиран инженер по технология на металите, технолог и специалист по автоматизация на производството. Създава Солид 55 през 1990 г. и управлява успешно фирмата вече 19 години. Компанията се занимава с производство на блиндирани врати, интелигентни блиндирани врати и интериорни врати. Солид 55 притежава патенти и сертификати за всички свои продукти, сертифицирана е по ISO 9001:2000.
Г-н Аков е специализирал Генерален мениджмънт в WIFI Austria, Корпоративен мениджмънт в Япония, сертифициран по Strategic management for leaders, Professional management и Leadership creation от European management Centre, Ltd., София.
- Какви са основните проблеми, с които се сблъсквате в условията на икономическа криза?
Най-големият проблем е ликвидността или по-скоро липсата на такава. Факт е, че оборотните средства не стигат. И тук идва въпросът как да оптимизираме разходите. Навсякъде има пера, които могат да се съкратят, така, че да се постигне тази оптимизация, позволяваща на дадена компания да оперира нормално в своя сегмент. Съкращаването на хора, разбира се, трябва да е последната мярка.
И все пак кризата е много дискутиран въпрос в бизнес средите – по-важното е дали се изпълняват препоръките. Всички дейности трябва да се преразгледат с оглед на сегашната икономическа ситуация. Би било чудесно, ако повечето компании бяха заделили средства, които да помогнат при така стеклите се обстоятелства. Но това ще е „обеца на ухото” на всички при една последваща ситуация.
- Инвестирате ли в условията на криза и каква политика водите, за да излезете по-силни от нея?
Да, продължаваме да инвестираме. В условия на криза ние довършваме нов завод. Реално, сградата му вече е построена, но инвестицията продължава в производството, във влагането на нови машини и технологии и не на последно място в усвояването на новите продукти. Пренасянето на производствената база в завода също ще отнеме немалко средства, както от страна на финанси, така и от гледна точка на човешкия ресурс.
Ние сме убедени, че трябва да продължим тази инвестиция, защото в бъдеще тя ще ни направи по-добър производител въз основа на по-добри технологии за производство и продукти. Това е инвестиция в бъдещето, но и към настоящия момент, тъй като ни позволява да подобряваме продуктите си и да правим съвършено нови изделия за нашия сегмент.
- Регионален или локален играч. Какви са амбициите на Солид 55?
Солид 55 се подготвя за регионален играч, но за момента действаме на локалния пазар, т.е. българския. Продуктите, които правим ни дават самочувствието, че имаме място на международния пазар. Те са разработени с цел да задоволят нуждите на Балканите, но с претенциите да стигнат и до европейския пазар.
Като фирма, произвеждаща специфичен продукт, ние стесняваме фокуса. Периметърът, в който ще играем, зависи от моментните възможности, като ще се опитваме постоянно да го разширяваме.
Именно иновативните продукти са тези, с които смятаме да стъпим на европейския пазар.
- Кой е основният сегмент, в който се целите и носи ли кризата в строителството допълнителни трудности?
Основният сегмент, в който се целим, е сигурността. Но ние я разглеждаме по различен начин – това е система от сигурност. Като пример за такава система е системата от врати, които са свързани една с друга. Например с една безконтактна карта клиентът може да отвори входната врата на жилищната кооперация, вратата на своя индивидуален дом, както и своя сейф.
Кризата в строителството определено носи допълнителни трудности. Строителните компании са основен партньор на Солид 55 за реализиране на продуктите ни. Надеждата ни е самите строителни фирми да се насочат към по- качествени продукти, които ще добавят стойност към техния продукт. Оптимисти сме.
- Какво ви отличава от конкуренцията във вашия сектор?
Ще дам следната илюстрация. Когато строителната компания поставя врати – отстрани описва техническата характеристика на вратата – покритие от МДФ, брава на производител и т.н. Когато дадена строителна компания сложи наши врати, тя се ограничава да напише, че вратата е от Солид 55. Нашите изделия са различни от тези на конкуренцията. Отличават ни продуктите, иновациите, патенти и сертификати за качество, както и ценностната система на организацията.
- Каква част от бюджета на фирмата се отделя за иновации?
Нямаме точни измерители, но Солид 55 отделя приблизително 5% от оборота си за иновации. Ако се вземе предвид новото технологично оборудване, процентът става много по-висок.
- Иновации или покупка на патент? Кой е правилният път на развитие според Вас?
Не мога да кажа кое е правилното, но ние сме избрали пътя на иновациите. Решихме, че искаме да сме фирма, която създава стойности в този сектор. Не просто производител на неща, а на стойностни продукти. Това е нашият път.
- Кой е продуктът, с който се гордеете най-много?
Гордеем се с всичките си продукти. С всички тях се стремим да задоволим нуждите на клиентите си. Но най-много се гордеем с иновативните си идеи. Те дават основание за различно възприемане на сигурността, която до този момент се е схващала единствено като механична. За да я повишим, всеки път трябваше да започваме от нулата при добавянето на ново заключване, при смяна на вече съществуващото заключване или направо смяна на вратата.
Сега сме на прага на революционна промяна в схващането на сигурността – промяна в начина на работа в сигурността. Вместо непрекъснатото започване от нулата, ние предлагаме процеса да се обърне към постоянно надграждане. Системата на сигурност да се доразвива, а не да бъде започвана от начало.
Разбира се, подобряването на сигурността означава подобряване живота на клиента, без да му създаваме допълнителни трудности. Това се постига чрез електронни брави, софтуер, видео шпионки, GSM управление, което дава възможност за обратна връзка.
И не на последно място много важна предпоставка за гордост е самият клиент да е останал е доволен от продукта ни. Гордеем се с продуктите, които радват клиентите ни, както и с тези, които сме дарили на обществени сгради. Стремим се да бъдем корпоративно отговорна компания.
Ние проектирахме и изработихме специална врата за манастира в Атон. Тази врата пази „История славянобългарская” в Светата обител. Гордеем се и с вратата, която дарихме на началното училище в гр. Елин Пелин.
- С какво привличате клиентите си във времена на все по-големи промоции?
С практиката установявам, че клиентът е преуморен от промоции. Интуитивно започва да се пита по какъв начин се образува цената, за да ми предлагат 20, 30, 50 и повече процента отстъпка.
Ние сме поели по друг път - даваме отстъпки, но на конкретен продукт. И предимно на иновативните ни изделия, за да ги направим достъпни за по-голям кръг от хора. Нямаме продукция на склад, от която да искаме да се отървем и да правим какви ли не промоции. Нашите продукти се произвеждат по заявка на клиента.
- Каква реакция искате да срещнете у потребителите, когато чуят името на вашата фирма?
Колкото повече клиентите свързват асоциативно Солид 55 – врати, толкова по-доволни сме ние. Искаме да свързват компанията ни с високо качество. И дори и да сме допуснали грешка, ние осигуряваме достатъчно добре подготвени специалисти, които да отстранят тази грешка. Клиентите ни трябва да са сигурни, че могат да разчитат на нас, на нашата организация. Това ни държи вече 19 години на пазара.