Консорциум “Промишлено-търговска зона (ПТЗ) Куклен“ е акционерно дружество, създадено на равни начала в съдружие между КЦМ 2000 АД и Сиенит Холдинг АД. Дружеството предлага земя с променен статут, готова за индустриално застрояване, осигурява издаването на разрешителни, проектира и изгражда индустриални сгради, предоставя вече построени сгради за отдаване под наем или закупуване.
Владимир Зайков е завършил ВВВУ “Г. Бенковски” - Д. Митрополия и ВА “Г. С. Раковски” - София. Бил е “Началник на щаба” на Авиобаза – Граф Игнатиево, както и експерт Корпоративно развитие в КЦМ 2000. В момента е оперативен мениджър в “ПТЗ Куклен“. Седмица преди участието му на Икономически форум „Марица“, който ще се проведе на 30 и 31 май в Пловдив с медийната подкрепа на Investor.bg, разговаряме с г-н Зайков за цената на земята, обособяването на индустриални зони в страната и бъдещето на зоната в Куклен.
- Г-н Зайков, каква е общата площ на промишлено-търговската зона?
ПТЗ Куклен придобива дълготрайни материални активи от началото на 2005 г. В резултат на това понастоящем дружеството притежава собственост в размер на около 600 дка, разположени в съседство с индустриалната зона на КЦМ АД.
- С какъв размер са предлаганите парцели и на каква цена се предлага земята в зоната?
Размерите на предлаганите парцели в зоната варират от 12 хил. кв. м до 200 хил. кв. м, но ограничителна рамка не сме поставяли. Формирането на големината, както и на цената, на конкретен парцел зависи в най-голяма степен от желанието и намеренията на съответния инвеститор. При разговорите за продажба или отдаване под наем се ръководим както от инвестиционните намерения на потенциалния инвеститор, така и от гарантиране на взаимния интерес на всяка от участващите страни.
- Има ли вече проявен интерес към зоната?
Интерес към ПТЗ Куклен съществува още от самото начало. Едва ли ще изненадам някого, като кажа, че той нарасна след присъединяването на България към Европейския съюз. Намеренията на Съвета на директорите на дружеството са насочени най-вече към привличане на инвестиции, насочени към реалния производствен сектор. Естествен е, разбира се, и големият интерес на зоната към изграждането и развитието на логистичните центрове, във връзка с централното ни разположение в страната и лесния и бърз достъп до всяка нейна точка чрез автомобилен, ж.п. и въздушен транспорт.
- Какъв е окончателният бизнес микс, който очаквате да се получи в зоната като съотношение български-чуждестранни компании, малки-големи, под наем-собствени?
Трудно е да се определи какъв ще е окончателният бизнес микс в зоната и кога точно ще приключи процесът на нейното изграждане. Живеем в твърде динамични времена и всяко предвиждане би могло да се приема с определени условности. Обичайно една индустриална зона се изгражда и придобива относително завършен вид за период от около 7 - 10 години, а това е процес, който не е регламентиран никъде, и определянето на посочения срок не е в резултат на научно обоснована статистика. По-скоро това сочи проучването на съществуващите индустриални зони по света – от поставилите началото американски предприемачи до развилите се през последните десетина години такива обекти както на запад, така и на юг от нас.
- Кои са основните предимства на зона Куклен, на които разчитате, за да привлечете компании?
Стратегическото местоположение на терена в центъра на Южен централен район между Пловдив и Асеновград на път II – 86 и в непосредствена близост до международно летище Пловдив е силна предпоставка за успешна реализация на проекта.
Паралелно с продължаващия процес на окрупняване на терена дружеството работи и по изпълнение на мероприятията за промяна статута на притежаваната земя – от земеделска в земя с разрешителен статут за промишлено застрояване. Това е един твърде важен фактор за успеха на проекта.
Всъщност главната цел, към която се стремим, е изпълнението на критериите за планомерно развитие на зоната във всички направления. Като част от това приключи първият етап на процеса по промяна на статута, в резултат на което към момента дружеството разполага с утвърден Подробен устройствен план за 470 хил. кв. м земя, която е с разрешителен статут за промишлено застрояване. На следващ етап ще се промени статута и на останалата територия.
Не по-малко важно е проектирането и изграждането на базовата инфраструстура в зоната. Това на първо място включва проектиране на необходимите мощности за осигуряване на водоснабдяване, канализация, електрозахранване, пътища и комуникационни услуги. В изпълнение на инвестиционните си намерения към края на 2006 г. стартирахме работата по подготовка и изпълнение на Инвестиционен технически проект “Инфраструктурно осигуряване на ПТЗ“. В момента се намираме пред финализиране подготовката на този проект, чието приемане се очаква да бъде факт в края на текущия месец.
Отчитайки новите реалности, свързани с членството на страната ни в ЕС и произтичащите от това възможности, ПТЗ Куклен АД възнамерява да кандидатства с този проект за съфинансиране по някоя от оперативните програми, подготвяни от правителството. Конкретни действия за реализиране на това намерение ПТЗ ще предприеме в публично-частно партньорство с община Куклен чрез създаденото за целта съвместно дружество – «Инфраструктура ПТЗ» АД, в което общината притежава дял от 25%.
- Кои са основните критерии при избора на място за реализиране на подобни проекти?
Основните критерии при избор на място за реализиране на подобен проект, по мое мнение, са няколко – наличието на пазарен интерес към продукта; удобно, ако не стратегическо, местоположение; изградена добра инфраструктура - или поне добри възможности за изграждане на такава; близост до главен път (магистрала), железопътна линия, летище, пристанище; възможност за осигуряване на квалифицирана работна ръка. Би било добре да бъдат осигурени и данъчни облекчения, но при липсата на достатъчна държавна подкрепа за такива начинания, това си остава в сферата на добрите пожелания. Не на последно място, важно е и наличието на разбиране и подкрепа поне от страна на местните власти.
- Сиенит Холдинг, който е сред инициаторите на проекта в Куклен, е и основен реализатор на “Индустриална зона Раковски”, която вече работи. Как се развива проектът там?
Не бих могъл да отговоря на въпроса относно развитието на “Индустриална зона Раковски”, тъй като това е приоритет конкретно на Сиенит Холдинг.
- Има ли други специално обособени подобни зони в страната и къде се намират те?
Темата е доста актуална напоследък и е сигурно, че ще пропусна някои от проектите, но бих могъл да спомена част от тях, като започна може би с първите активно работещи зони, като една от тях е именно “Раковски” и естествено “Марица”. Зная също така за инвестиционни намерения в Русе, където, доколкото знам, водещата роля е на общината, както и в Пазарджик, Стара Загора, Свиленград – също общинска инициатива, “Оптикоелектрон” – Панагюрище и други. По данни на някои държавни институции в момента в България работят активно 12 индустриални зони.
Аз се отнасям донякъде резервирано към подобни данни, защото, от една страна, заявените намерения са много повече, а, от друга, не съм съвсем сигурен доколко сериозно се подхожда към едно такова начинание. Едно е да закупиш един или няколко парцела, да ги обособиш и впоследствие да ги продадеш с добра печалба, а съвсем друго е да създадеш нещо, което поне в голяма степен, ако не напълно, да отговаря на едно определение, като например “Обособена територия, организирана и управлявана по единен замисъл и план, подготвена и предоставена за концентрирана стопанска дейност – включително производство, търговия и логистика”. Веднага искам да подчертая, че това “определение” е моя интерпретация на казаното от Юлий Славов, който е сред съучредителите на Икономически форум Марица.
- Участието ви в Международния икономически форум „Марица“ означава ли, че търсите предимно чуждестранни клиенти? Представяте ли проекта и на изложения и форуми извън България?
Положително сме настроени към всеки инвеститор със сериозни намерения, които изключват екологично замърсяващи дейности, като в тази връзка сме готови да съдействаме както на български, така и на чуждестранни партньори. По тази причина дружеството активно работи за представяне на проекта пред регионалните и национални медии, но така също и пред различни форуми у нас и в чужбина чрез пряко участие, и използвайки посредничеството на влиятелни държавни и бизнес структури.
Работим на базата на споразумения за сътрудничество с Българската агенция за инвестиции и Германо-Българската индустриално-търговска камара, чиито основни цели са привличане на средства за развитие на зоната и региона, насърчаване на дейността по привличане на инвестиции в зоната и подобряване на взаимодействието между администрацията и инвеститорите, пожелали да развиват дейност в нея.
- Очаквате ли земята да продължи да поскъпва и през тази и следващите няколко години и с какви темпове?
Без да съм експерт по темата, мисля, че това е безспорно. И го казвам не защото се надявам да съм прав, а най-вече защото, струва ми се, пазарът на земя все още не се е развил напълно. Големите инвестиции тепърва предстоят, надявам се само процесът да е достатъчно овладян, за да не доведе това до “изяждане” на плодородна българска земя, а целенасочено и добронамерено да бъдат използвани подходящи, най-вече за целта терени.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.