RE/MAX е международна франчайзингова мрежа от офиси, специализирани в покупко-продажбата на имоти. Тя включва над 6 500 офисa с близо 120 хил. брокери в цял свят. В Европа RE/MAX присъства в 22 държави.
Илиян Николов е регионален директор на компанията за България. През 2006 г. той постави началото на дейността на мрежата у нас. С него разговаряме за предизвикателствата в сектора, за механизмите, които движат развитието на една такава мрежа и за начина, по който този сравнително нов модел се приема от българския бизнес и потребители.
- Как оценявате дейността на RE/MAX в България до момента? Доволен ли сте от постигнатото, което бяхте набелязали като цел?
- А какво очаквате от България?
В България в момента офисите на всички агенции взети заедно като че ли са по-малко. А франчайзингът все още не е много познат. В български университет никъде не се учи какво на практика е франчайзинг. Учи се, но като суха теория.
- Какви са те?
В момента са от 7 до 14 хил. евро, което за договор от пет години за 14 хил. прави по 466 лв. на месец.
Традиционните примери за успешен франчайз бизнес са Happy, OMV, Mc' Donalds. Нормално е да плащаш, за да работиш с името на такава известна компания, защото те ти дават бранд, получаваш нещо наготово.
Това правим и ние. RE/MAX е концепция, която работи навсякъде по цял свят. Просто влизаш и започваш да правиш бизнес. Звучи много общо, но по-конкретно означава готово потребление. Това е франчайзингът. И той работи успешно както в сферата на недвижимите имоти, така и при одиторските услуги, големите международни адвокатски кантори... Там е същото. Обикновено никой не иска „да пробва“ даден бизнес, а да плати и да се възползва от вече дал резултати модел, опит и готови практики.
- Имате ли изисквания към партньорите си и всеки, който желае, ли може да работи с вас?
Не, не всеки. Отказвали сме договори и то на големи фирми. Стремим се да работим с мотивирани, образовани хора, които са отдадени на бизнеса си и с добра репутация.
За нас не е важно да взимаме големи такси, а да имаме голям брой клиенти. RE/MAX има изключително много брокери и офиси по света. И за неговата издръжка не е важно да получава роялти. Ключът към успеха е в многото сделки.
- За какъв период се сключва лицензът?
- Има ли райони, в които предпочитате да работите, и такива, които смятате, че нямат такъв потенциал?
Изкуствените ограничения се заобикалят по изкуствен начин или въобще не работят. Това се нарича пазар. Никой не е по-велик от пазара и не може да поставя условия на пазара. Брокерите ни са там, където има пазар. Затова сме и в България, защото има пазар. В областта на услугите при недвижимите имоти, пазара ще се промени тепърва, правилата, морала и качеството на услугите.
Всяка седмица във всеки офис има тренинг. В недвижимите имоти няма училища, има тренинг програми. Всъщност трябва да има и училища. В Америка и в някои страни в Европа фирмите и брокерите се сертифицират. У нас не. Нито в Турция, Гърция, Австрия... Смешно е в сектора на недвижимите имоти да няма специализирано образование. Недвижимите имоти съставляват съществена част от БВП. Нормално е, както в банките, да има образователни етапи, лицензионни режими, да има грижа за качеството и професионализма на услугите.
Статистически в България всеки човек прави сделка веднъж на 10 години. Рядко е. И всеки си има някакъв бизнес, работа, различна и далеч от недвижимите имоти. Не може да се иска от купувача или продавача да са запознати с практиките на нотариусите, с начините на плащане, какви са процедурите и правилата. Това е работа на агента на недвижим имоти. И той ако не е с необходимото качество, няма как да защити интересите на клиентите си по най-добрия начин.
История няма. Ние практически сме първите. Категоричен съм, че до няколко години пазарът ще се управлява от такива агенции.
По света те са няколко и вече всички са тук.
Мястото е каквото избере техният мениджър. До няколко години ще има от три до пет големи компании в страната и те ще правят бизнес. Защото те ще имат клиенти и пазарен дял. Самостоятелно малките агенции няма как да станат добри. Това струва страшно много пари - набиране на брокери и тяхното обучение.
- А в тази връзка, тъй като брандът RE/MAX все още не е толкова популярен у нас, колкото в чужбина, но за това пък като дойдат чужденци го разпознават веднага, до каква степен пазарът у нас се обуславя от чуждото търсене?
Има много голям чуждестранен интерес, нормално е предвид процесите на глобализация. Имаме сделки от UK, Ирландия, Гърция, от Испания. Инвеститори от Турция в момента проучват възможностите за закупуване на индустриални имоти около Стара Загора, румънци купуват по Северното Черноморие. Българи пък започнаха да купуват чрез нас в Черна гора и Дубай. Вероятно сте забелязали, че всички агенции се стремят към чужди купувачи, при нас това е само едно от нещата, които имаме. До няколко години ще имаме и солиден дял в България.