Испанската строително-предприемаческа група Групо Детеа оперира в няколко направления: строителство и инженерни решения, околна среда, селско стопанство и недвижими имоти. На недвижимия пазар присъства чрез подразделенията си Коммерсиа, Уббикалиа и Абитаниа. На българския недвижим пазар компанията e от три години с подразделенията си Коммерсиа и Уббикалиа.
Вера Ралчева е изпълнителен директор на Уббикалиа за България и Румъния. Присъединява се към компанията през 2004 г. като проджект мениджър. Преди това е била мениджър в отдела за международно развитие на испанската компания Cortefiel Group. Завършва Мениджмънт и бизнес администрация в Мадрид.
- Г-жa Ралчева, Детеа смята да инвестира 120 млн. евро в Бългaрия. В какво точно ще бъдат инвестициите?
Детеа е голяма група от фирми и в България сме с две от представителствата – Коммерсиа и Уббикалиа. Коммерсиа развива търговските ни площи, а Уббикалиа - индустриалните. В България вече сме инвестирали над 25 млн. евро и предвиждаме да инвестираме до 120 млн. евро, разпределени между двете фирми – Уббикалиа и Коммерсиа до 2011 г.
Уббикалиа в момента строи и логистичен център, който е близо до летището и е на стойност около 15 млн. евро. Коммерсиа строи също така в близост до Бизнес парка в Младост търговски център на обща стойност 50 млн. евро. Той ще е разположен на площ от 180 декара, ще има различни постройки с големи магазини. В момента сме на фаза разработване на проект, като също така е започнало изграждането на инфраструктурата. Там се прави нов мост, който минава над Околовръстното (точно срещу кино Арена, под местността камбаните), помощни платна от Околовръстното.
Също така продължаваме да мислим за инвестиции и в София и извън страната - Пловдив, Стара Загора са интересни за нас, естествено Варна и Бургас на по-далечен етап. В момента разработваме два проекта в Ботевград и Враца за малки търговски центрове.
Уббикалиа в момента строи и логистичен център, който е близо до летището и е на стойност около 15 млн. евро. Коммерсиа строи също така в близост до Бизнес парка в Младост търговски център на обща стойност 50 млн. евро. Той ще е разположен на площ от 180 декара, ще има различни постройки с големи магазини. В момента сме на фаза разработване на проект, като също така е започнало изграждането на инфраструктурата. Там се прави нов мост, който минава над Околовръстното (точно срещу кино Арена, под местността камбаните), помощни платна от Околовръстното.
Също така продължаваме да мислим за инвестиции и в София и извън страната - Пловдив, Стара Загора са интересни за нас, естествено Варна и Бургас на по-далечен етап. В момента разработваме два проекта в Ботевград и Враца за малки търговски центрове.
- Кога направихте първата си инвестиция в страната?
Компанията присъства на българския пазар от близо три години, а първата ни инвестиция е търговският проект в Младост срещу Бизнес парка. Другият важен проект за нас е този на Волво. Той стартира за една година, предвижда цялостното изграждане на един сервизен център и се очаква изграждането да приключи в края на 2006 г. В момента сме на фаза изграждане на конструкция. Това е първият проект на Уббикалия и Детеа в строеж.
- Какви са бъдещите ви планове, най-важните престоящи проекти?
Нашите интереси са в логистичните и индустриалните проекти. Следващият ни най-важен проект е логистичният парк в близост до летището. Той ще е разположен на близо 20 декара земя, където ще бъдат изградени складове, офиси според нуждите на клиентите, които да обслужват складовите помещения. Около 15 млн. евро ще е инвестицията на Уббикалия в него. Надяваме се да започнем проекта до края на годината, а да го завършим до 3 години. Ще го развиваме на етапи. Земята вече е закупена, окрупнена и узаконена. На фаза сме приключване процеса на регулация и одобрение на ПУП (подробен устройствен план). В момента водим преговори с бъдещите наематели.
Избрахме конкретно местността около летището, защото смятаме, че има голям недостиг като цяло за логистика в София. Важна е също така близостта до големи артерии като Цариградско и Ботевградско шосе, което води до много бърз достъп до стоките. Много време ни отне закупуването и окрупняването на земята, близо година и половина. Като цяло тук много бавно се стартира един проект за разлика от Испания. Там закупуването на земя е много по-уредено.
Надяваме се до края на годината да започнем с проектиране на инфраструктури, защото там също трябва да се облагороди района, а строителството на сградите ще започнем следващата година. Надяваме се първите наематели да се нанесат през пролетта на 2007 г. Много от транспортните фирми, т.е. потенциалните ни бъдещи клиенти, изчакват да видят дали България ще бъде приета в ЕС 2007 г. Големите компании, които нямат представителства тук, разчитат на присъединяването за една по-голяма сигурност.
Избрахме конкретно местността около летището, защото смятаме, че има голям недостиг като цяло за логистика в София. Важна е също така близостта до големи артерии като Цариградско и Ботевградско шосе, което води до много бърз достъп до стоките. Много време ни отне закупуването и окрупняването на земята, близо година и половина. Като цяло тук много бавно се стартира един проект за разлика от Испания. Там закупуването на земя е много по-уредено.
Надяваме се до края на годината да започнем с проектиране на инфраструктури, защото там също трябва да се облагороди района, а строителството на сградите ще започнем следващата година. Надяваме се първите наематели да се нанесат през пролетта на 2007 г. Много от транспортните фирми, т.е. потенциалните ни бъдещи клиенти, изчакват да видят дали България ще бъде приета в ЕС 2007 г. Големите компании, които нямат представителства тук, разчитат на присъединяването за една по-голяма сигурност.
- А вие решихте да влезете на българския пазар доста преди евентуалното ни присъединяване. Каква беше причината?
Да, решението да се стъпи в България беше стратегическо, след което последва и подобно решение за Румъния. Двете страни на по-късен етап ще се присъединят към европейската общност, но това ни дава възможност да разберем нуждите на местния пазар и да можем да бъдем възможно най-полезни на фирмите, с които ще работим. Ние вече имаме доста голям опит на местния пазар, както и нужната структура, с която да разработваме проектите си.
- Като испанска компания препоръчвате ли България на потенциални испански инвеститори?
Абсолютно да, стараем се към това. Имаме много контакти с испански фирми, с които работим в момента, но това е дълъг процес. Както се забелязва от състоялите се наскоро форуми, все повече испански фирми се насочват към България. Навлизат много нови компании, но Уббикалиа и Детеа като цяло не се стремят само към испанските клиенти, за нас интерес представлява всяка фирма - българска или западноевропейска. Целта ни е ние да сме техният партньор в изграждането на сградата, склада или всичко наведнъж.
- Много често строителният бум в България се сравнява с този в Испания. Според Вас съпоставими ли са нещата?
Разбира се, има много общи фактори, но не трябва да забравяме, че Испания е много по-голяма. И не можем да сравняваме 8-милионното население на България с 40-те милиона души в Испания. Но пък трябва да се учим от тази страна. Испания безспорно е един добър пример как една страна за 20 години напредна много заради членството си в Европейската общност.
- Какви според Вас са основните предимства на България?
Стратегическото й положение в Южна Европа. България има много добри перспективи, след като влезе в европейската общност. Ще се развие като логистичен център, тъй като всички транспортни връзки, които предлага, са много важни. Затова ние от Уббикалия смятаме, че имаме много добри преимущества за в бъдеще - ние да намираме клиенти, които да искат или да сменят производствената си схема, или да направят фабрика или складова база в България.
- В съседните страни също развивате дейност. Разкажете ни нещо повече за проектите си там?
Да, в Румъния сме от една година и половина, развиваме дейност по същия начин – в търговски и индустриални имоти. До момента там сме инвестирали над 10 млн. евро. Аз отговарям и за Румъния. Идеята за там, а и концепцията ни като цяло, е индустриалните обекти да стартират след търговските. Логиката е следната - търговските вериги са голям клиент на индустриални площи. До края на година се надяваме да стартираме с няколко проекта, защото Румъния също е важен партньор в региона.
- Кои според Вас са най-перспективните сегменти в областта на недвижимите имоти?
Най-перспективните са цялостните проекти по модела на Волво. При тях се съчетават трите най-важни фактора – клиентът, земята и изпълнителят. И ако тези три неща се намерят, както ние намерихме Волво и те - нас, всичко се получава.
- Какви са основните пречки, които срещат чуждестранните инвеститори тук?
Пречките са еднакви за всички фирми, които работим в България – и за чуждите, и за местните. Бих казала, че това са процедурите - бюрокрацията в административната система. Много са тежки темповете за задвижване на един проект.
- А как очаквате да се развива пазарът на недвижими имоти до края на 2006 г., кои ще са най-перспективните сектори?
За мен най-перспективни ще останат търговските и индустриалните площи. В индустриалния сегмент определено вече се виждат много нови проекти в почти цялата страна. Определено липсва този продукт на пазара - нормален склад, но според европейските пазари, с прилежащи офиси. Такива центрове има във всеки голям, средно голям и малък европейски град, а това, че за момента го няма в София, е доста показателно. Твърдо сме убедени, че тъкмо тук ще има най-голямо развитие, както и в големите индустриални зони.
- От колко човека се състои екипът ви и предвиждате ли още назначения?
В моментът екипът и на двете фирми - Коммерсиа и Уббикалиа - е 15 души. Предвиждаме до края на другата година да сме в двоен състав.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.