IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

“Фамилия” ще инвестира 6-7 млн. евро за магазини в по-големите градове

В търговията на дребно борбата сега започва, коментира собственикът на веригата магазини Христо Попов

10:08 | 13.12.05 г.
Христо Попов
Христо Попов
Христо Попов е собственик на веригата магазини „Фамилия”. Завършил е международни икономически отношения в Университета за национално и световно стопанство в София и магистратура по бизнес администрация в Кембридж. Специализира мениджмънт в Харвард, Сингапур, Великобритания и Унгария. Започва работа в отдела за стратегическо планиране на "Шел" в Лондон, а след това работи по проекти на компанията в България, Унгария и Великобритания. Последната му позиция е директор на "Шел" за Тайван.

След 1989 г. е мениджър в дистрибуторската фирма „Миксекспрес”, която налага някои марки алкохол на нашия пазар. Ръководи едногодишен проект за преструктуриране на дейността на пивоварния гигант "Саб Милър" в Европа. През 2003 г. е генерален директор на "Интербрю" за България. Христо Попов владее три езика - китайски, английски и френски. Женен е и има две деца.

Магазините “Фамилия” са създадени през 1999 г. и оттогава фирмата бележи среден годишен ръст над 150 процента. Инвеститори във веригата са Глобъл Файнанс и Екуест.

С Христо Попов разговаря Христина Машкова

- Г-н Попов, разкажете ни нещо повече за създаването на магазините “Фамилия”.

Идеята, от която тръгнахме, беше да направим магазин, който да стане част от живота на всеки квартал. Поставихме си за цел да влезем в ежедневието на нашите клиенти и те да ни считат за техни приятели или част от тяхното семейство. От тук дойде и името “Фамилия”.

- Наскоро обявихте плановете си до края на годината да разполагате с 30 магазина в София, колко ще са те в края на 2006 г.?

Планираме до края на 2006 г. да открием нови 30.

- Колко сте инвестирали до момента и какви са плановете ви за следващата година?

От януари до началото на декември сме инвестирали над 2 млн. евро в 15 нови магазина. Постоянно работим за запазване на тази тенденция на развитие. Засега вървим успешно - четири години подред оборотът на компанията расте с над 150% годишно.

- Споменавате и за навлизане в по-големите градове на страната, за кои точно става въпрос?

Откриването на магазини “Фамилия” извън София ще е естествен резултат от развитието на компанията. Смятаме да инвестираме 6-7 млн. евро за магазини в по-големите градове. Това е доста сериозна крачка, но ние се осмеляваме да я направим, защото имаме екип от хора, които могат да направят тази инвестиция успешна.

- В страната навлизат все повече вериги за хранителни стоки, каква е вашата стратегия за борба с конкуренцията?

Конкурентите ни все още разделям на две - български и западни. В момента българските компании се справят по-добре и аз изпитвам голямо уважение към тях. По отношение на западните компании, трябва да се имат предвид две техни преимущества. На първо място опит - те идват тук с готови учебници и по тях обучават персонала. Те правят за седмица това, което на нас ни е отнело 10 години. Не по-малко важно е, че западните компании започват с осигурени средства и тръгват да се борят на пазара - ние започнахме от минус. За сметка на това обаче ние сме по-гъвкави, познаваме по-добре пазара и взимаме по-бързи решения.

Наистина в търговията на дребно борбата сега започва. За да се конкурира една българска фирма с чуждестранните компании, необходима е ясна и дългосрочна стратегия и непрекъснат стремеж за развитие. Това, към което ние се стремим, е да станем предпочитано място за ежедневно пазаруване. Искаме да предложим добри, качествени продукти и готвени храни. Когато вечер се прибирате от работа, уморени, изнервени, да влезете за 5 минути при нас, да си купите перфектно изпечен хляб, продавачът да ви поздрави на малко име, портиерът да ви познава, да не сте просто някакъв клиент.

- Колко често пазарува българинът и какво най-вече?

Потребителското търсене непрекъснато се увеличава. Оборотите на магазините ни са нараснали с 15% през месец октомври спрямо месец септември 2005 г. С това се увеличи и големината на потребителската кошница - хората постепенно насочват покупателните си способности към по-високи ценови категории - купуват по-скъпо и по-луксозно вино например. Разбира се, трябва да се има предвид, че наблюденията ни се базират най-вече върху случващото се на пазара в София. Тук определено безработицата е по-ниска от предишни периоди, наблюдава се ръст на заплатите и ръст на покупателната сила.

По-важно според мен е, че има сериозни промени и в начина, по който българинът пазарува. Вече сме по-взискателни и към това, което купуваме, и към обслужването, и към мястото, в което пазаруваме.

- А имате ли наблюдения колко средства отделя българинът при едно пазаруване?

Зависи от типа магазин – дали става въпрос за голям супермаркет или за квартален тип магазин за хранителни стоки. Средствата могат да варират от 4 до 25 лв. на едно пазаруване средно.

- Колко човека работят във веригата? Как наемате и обучавате персонала си?

При откриването на първите два магазина персоналът на “Фамилия” беше 30 човека. Сега в компанията работят 380. В момента наемаме по 40 човека на седмица. За мен инвестициите в собствения екип са най-големият приоритет. Затова и създадохме Университет “Фамилия”, където хората ни могат да добият уменията, от които имат нужда. В офиса ни работят около 50 човека, 15-20 от които са започнали от най-ниските позиции в магазините. Разработили сме специална система, с която анализираме потенциала на всеки новоназначен. Стремим се да даваме възможност на хората да се развиват.

Що се отнася до обучението в Университета, то не е насочено само към задължителните познания за продуктите и работата в магазините - това е само едната страна. Създадохме и курсове, които дават обогатена представа за живота. Например, как да се общува с хората, културата на хранене, невербалното общуване и т.н. За мен това е също толкова ценно знание, тъй като става въпрос за инвестиция в личностното развитие.

- Ваши или под наем са помещенията, в които се намират магазините “Фамилия”?

И двете.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:25 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още