Какво е мястото на българските играчи на пазара?
Като цяло са силно представени, с добре диференцирани портфолиа от проекти и добро покритие на пазара. Независимите хотели или местните вериги имат предимството на много по-голяма гъвкавост при предлагането в сравнение с международните брандове – например по отношение на избора на локации и размера.
При положение че пазарът расте и навлизат международни брандове, е логично пазарният им дял да се свие, но това не води непременно до намаления на цените или заетостта им. Има пазарни сегменти, които не могат да бъдат добре покрити от международните вериги поради естествените им ограничения в стандартизацията на продукта или мащаба – такива са малките бутикови хотели или средноголеми луксозни имоти.
Неотдавнашни данни показаха бум на строителството и реконструкцията на хотели през 2017 г., кои са факторите, които обуславят тази активност?
Стремежът на много хотели бе да предложат обновени, а и разширени площи за Председателството на ЕС. Придобиванията на работещи хотели също предполагат инвестиции в обновяването им с цел да се максимализира потенциалът им за приходи. В допълнение доброто представяне на хотелския пазар през последните години даде увереност на много оператори, че сега е добър момент да влязат или да се разраснат на пазара.
Към споменатия тренд, който продължава и в настоящата година, уверено може да добавим и търсенето на международни оператори или ребрандирането на хотелски проекти не само във високата категория.
Какво влияние оказва конкуренцията с Airbnb върху хотелите в света и в България?
Airbnb е по-скоро допълващ продукт за специфична категория посетители. По-директна конкуренция виждам в leisure сегмента и при семейните пътувания, докато пътуващите по бизнес едва ли залагат на този канал.
Факт е, че платформи като Airbnb и Booking оказват влияние върху пазара. Свидетели сме на съдебни битки на няколко континента и вероятно бъдеща регулация на въпросните платформи.
Как се справят българските хотели с внедряването на новите технологии в работата си?
Новите технологии са ключов фактор за представянето на хотелите в глобален план. Реновирането на хотелската база неминуемо обхваща и новите технологии, благодарение на които гостите получават персонализирана услуга, която е възможна чрез събирането на критична маса от данни. Последното трябва много внимателно да адресира директивите на ЕС по GDPR, по което вече усилено се работи и в България.
Колкото по-гъвкави условия при настаняване и напускане предлага даден хотел чрез нови технологии, толкова по-доволни са клиентите. Мобилните приложения позволяват резервация на конкретна стая и check-in през мобилно устройство.
Достъпът до стаята чрез мобилен телефон и Bluetooth, NFC или QR code се внедрява предимно, но не само в лайфстайл хотелите и тези насочени към по-младите гости, т.н. millennials, като има и хотели в България, които предлагат тази услуга. Концепцията за connected room, където гостът познава хотелската стаята и стаята познава госта, е все по-близо до действителността и в България при международните брандове.
Популярните чат ботове, асистент роботите и като цяло технологиите трябва да допълват и подобряват обслужването на клиентите, но не бива напълно да изместват комуникацията лице в лице, защото тя е съществена за удовлетворението на клиента.