Антоанета Барес е изпълнителен директор на „Национална компания индустриални зони“ ЕАД. Има над 15 години професионален опит в областта на правото и в управлението на множество проекти в различни сектори от икономиката. Заемала е ключови и ръководни позиции в търговски компании, включително от IT сектора и държавните институции.
Има мaгистърска степен по право и е докторант по икономика към Стопанския факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
С Антоанета Барес разговаряме за развитието на държавните индустриални зони под шапката на компанията и плановете за създаване на нови индустриални центрове.
- Г-жо Барес, как върви процесът по разрастване на работещите индустриални зони, които управлява компанията, и подготовката на зоните в развитие?
- Националната компания „Индустриални зони“ се фокусира както върху развитието на съществуващите си проекти, така и върху разширяване и създаване на нови индустриални зони, тъй като концентрацията на индустрия на едно място създава определен дискомфорт както на самите градове, около които се концентрира, така и на инвеститорите.
Когато има голяма концентрация на индустрии в един район, се появява проблем с кадрите. С това се сблъскват част от инвеститорите в момента в България. Затова целта ни е да вървим към процеси на развитие и на други терени. Част от тях ще се реализират съвместно с общини, други – на принципа на публично-частното партньорство (ПЧП). Имаме опция и за създаване на съвместни дружества и за работа по ad hoc проекти.
Продължаваме да разширяваме зоната в Божурище. През тази година я разширихме с още 115 дка. Първият етап от зоната е почти готов, в момента се работи по проектирането и строителството на последните инфраструктурни обекти. Проектира се вторият етап на зоната, където преди по-малко от година сключихме договор с датската компания JYSK за техния проект за 100 млн. евро.
Сериозен интерес има към зоната в Бургас. Територията е почти запълнена и в момента съвместно с общината работим по проект за разширяването ѝ, защото има голям интерес към инвестиции в този район. Това е логично, защото община Бургас като местоположение е на изключително благоприятно място. Там има достъп освен до основните видове сухопътен транспорт, така и до морски транспорт.
Работим по проект за развитие на терените ни и възможностите за нова зона с община Варна. По примера на свършеното до момента бихме могли да изградим доста успешен модел. Там на държавно ниво има концепция за развитие на пристанището и интересите на индустрията са доста сериозни.
Развиването на другите ни терени, във Видин и Русе, също е приоритет. Терените там са подходящи за развитие на логистична дейност заради речния транспорт, който дава възможност за транспортиране на големи товари.
В Божурище – това се оказа най-големият ни и успешен проект, с ключово местоположение в близост до София, в индустриалната част на града, предвиждаме проектиране и изграждане на интермодален терминал с възможност за претоварване. Опитваме се да създадем добри условия за инвестиции. Тогава би могло да се очаква и развитие на проектите в тези райони.