- Какъв е профилът на средностатистическият клиент в ИКЕА?
- Нашите клиенти са всички онези, които живеят сами или със съквартиранти, с по-големи семейства или в домове с малка квадратура. Днес хората пътуват повече от всякога, често сменят жилището и дори страната. Освен това винаги са онлайн – готови да открият нещо за първи път и да го споделят с останалия свят чрез социалните мрежи. И все пак за нас най-голямият актив е познаването на местните особености на хората, техните нагласи и предпочитания. Заради това ние правим постоянни проучвания, които ни помагат да опознаем хората в различните точки на света, да разберем нуждите и навиците им, така че да можем да сме адекватни на новия им начин на живот, преосмисляйки подхода им към мебелите и дома.
- Как се развиват онлайн продажбите и какви промени планирате в тази посока?
- Каналът ни за онлайн продажби надхвърли значително очакванията и в момента 6% от годишните ни продажби минават през него. Ръстът в сравнение с предходната каталожна година отбелязва 45%. За изминалата година успяхме да изпълним 38 000 онлайн поръчки.
Един от основните ни приоритети за следващата каталожна година е да подобрим клиентското преживяване – както онлайн, така и офлайн. Подготвяме и нови онлайн инструменти, подобни на нашата програма за проектиране на кухни, които да помагат на клиентите ни да визуализират нашите по-сложни модулни серии, предназначени за различните зони на дома, и да ги улеснят при закупуването им.
- Какъв е средният размер на еднократна покупка и какви са тенденциите при пазаруването във физическия обект и онлайн?
- За известно време след като започнахме електронна търговия, средната стойност на онлайн поръчките беше по-ниска от тази в магазина. Впоследствие клиентите станаха по-уверени в използването на услугата. В момента средната стойност на електронната поръчка е почти 50% по-висока от тази офлайн. Интересно е и разпределението на поръчките по градове: София, Варна и Пловдив държат 50 % от онлайн оборота, като 1/3 от него е за столицата – това означава, че клиентите намират пазаруването в интернет за удобно дори и когато в града им има наш обект.
- Доколко ръстът на продажбите на ИКЕА се определя от ръста на потреблението, отнемането на конкуренция от други вериги и привличането на клиенти от близкия мол?
- Общото повишение в потреблението, разбира се, оказва влияние, както и стабилната макроикономическа рамка. Заедно със Sofia Rind Mall се превърнахме в предпочитана дестинация, защото предлагаме уникално съчетание от възможности за пазаруване и забавление. Аз също вярвам, че в основата на нашия растеж е фактът, че разбираме нуждите на клиентите си.
В ИКЕА правим подробни проучвания на глобално и локално ниво. Всяка година посещаваме домовете на хората в София, за да разберем какъв живот водят те, какви са потребностите и мечтите им. Освен това в България вече мнозинството от хората са добре запознати с нашата концепция и асортимент, което води до очевиден ръст на доверието в нашата марка.
- Как се отразява на ИКЕА динамиката на пазара на мебели – замирането на дейността на веригата Арон, смяната на собствеността на Айко, разширяването на Jysk, стъпването на пазара на австрийската XXXLutz?
- Ние намираме конкуренцията за здравословна и уважаваме всички играчи на местния пазар. Щастливи сме, че на пазара има и други големи марки, това ни помага да се усъвършенстваме и да имаме още по-добро предложение към нашите клиенти. Всяка марка има своята стойност и характеристики – ние смятаме, че нашата концепция е уникална.