- Имате два хотела в София (един с марката Novotel и един Ibis). Как се развива Ibis, който отвори преди две години?
- Той е много нишов и зависи изцяло от летището. Хотелът има собствена ниша - пътуващите хора, хора, които работят на летището, пилоти и пр. Расте много добре.
- Orbis планира и нов хотел в София (който ще комбинира марките Novotel и Ibis) и има интерес и към големите градове извън столицата - бихте ли предоставили малко повече информация за тези планове?
- Да, подписахме договор за нов хотел в центъра на София. Той ще се намира в началото на бул. "Тодор Александров" на отлична централна локация. Очакваме да отвори през първото тримесечие на 2018 г.
Предвиждаме и други проекти в София, а също и извън нея в градове като Пловдив и Бургас.
- Българските власти и експерти от сектора очакват ръст на броя туристите в България, защото се счита за по-безопасна лятна дестинация в сравнение със страни като Турция и Египет. Бихте ли инвестирали в някой от черноморските или зимните курорти у нас и къде?
- Основният ни бизнес са градските хотели в големите бизнес и туристически дестинации, на втори етап бихме могли да разгледаме и курортите. Намерението ни е да развием мрежата си от хотели основно чрез партньорства с франчайзинг и договори за управление и да станем пазарни лидери в България. След като новите проекти бъдат потвърдени, ще съобщим за тях.
- Бихте ли направили сравнение между България и останалите страни в региона по отношение на хотелска заетост, цени, приходи от налична стая, качество на услугите и пр.?
- Представянето на различните пазари се различава на базата на пазарни специфики, зрялост на пазара, размер на хотелската мрежа и пр.
Първият ни Novotel в София се представя много добре по отношение на разпознаваемост, имидж и оперативни маржове. Това е истински успех, който постигнахме след над три години от отварянето на хотела. Хотелът взе справедлив дял от пазара по-бързо от планираното и миналата година се представи с 30% по-успешно от средното ниво за 5-звездните и 4-звездните брандирани хотели в София по отношение на заетостта.
- Колко важен е интернет за продажбите ви - какъв дял от резервациите се правят онлайн и как очаквате да нарасне?
- Интернет и свързаността са ключови за хотелиерския бизнес, като генерират важна част от бизнеса.
Днес едно от най-големите предизвикателства, пред които сме изправени, е дигитализацията. Партньорът на Orbis - AccorHotels, има глобален план и решения за дигиталните предизвикателства, който въвеждаме и в Източна Европа.
AccorHotels има мощни инструменти, като онлайн платформа за резервации (която генерира по 1 резервация на всеки 2 секунди), едно общо мобилно приложение за резервация във всички хотели в света и програма за лояност Le Club AccorHotels, която има над 24 млн. членове.
- Какви са специфичните рискове и предизвикателства, които срещате в България като цяло?
- Опитната работна ръка определено е предизвикателство. Тя обаче е предизвикателство и в другите държави в Източна Европа.
Няма специфичен за България риск. Това, от което се нуждаем, е политическа стабилност и конкурентна икономическа среда. По време на форума Hotel & Tourism Investment Forum срещнахме министъра на туризма на България, което е важно. Събития като това също са важни.
Най-добре е когато се вижда, че общата икономика е здрава, както е в България.