- Новият магазин е по-различен от досегашните с това, че се намира в търговски център. Имате ли вече наблюдения как това се отразява на резултатите му и работи ли тази нова концепция?
- Работи. Тук има две неща. Това, че е в мол, не беше търсен ефект. Просто беше решение по необходимост, години наред работихме да открием магазин в южната част на София и това беше единствената икономически ефективна възможност. Това си носи своите рискове, защото не е типичен магазин в мол, което донякъде ни създава проблеми. Работим с партньорите от мола, тепърва ще свикват клиентите, че магазините ни могат да са в мол.
Различен е и акцентът на магазина, начинът на излагане, това е повлияно от Франция. Поставен е повече акцент върху декорацията, „по-дамски” магазин е, но без да се опитваме да избягаме от основите на техническия сектор. Има повече презентация на стоките, опитваме са да го пълним и с различни услуги.
Това е магазин, който има бъдеще и ще може сам да се финансира, ако съдим по резултатите досега. Продължаваме да работим върху неговото развитие. Там има и един проблем, типичен не за мола, а за зоната – това е повече уикенд дестинация. Получава се диспропорция с другите магазини, които са по-равномерно посещавани през седмицата.
- В същия мол има и магазин на Ikea. Какъв е ефектът от това върху вас?
Работим заедно с Ikea, за да се опитаме да преодолеем тази сезонност на посещенията. Смятам, че в рамките на 2-3 години ще успеем да развием магазина. Истината е, че ние не сме конкуренти, а по-скоро партньори. Обсъждаме съвместни събития. Клиентите ни в голяма степен съвпадат, предлагаме допълващи се продукти.
- Все повече се говори за възстановяване на жилищния пазар и на строителството. Успява ли то да стимулира продажбите в сектора?
- Такъв ефект още не се усеща, защото ние не сме тясно специализирани в строителните материали. Ние сме фокусирани върху два основни периметъра – градина и декорация. При нас очаквам този ефект да дойде малко по-късно. Засега вървим със слаби ръстове спрямо миналата година, което ни радва след няколко години спадове, защото означава, че има стабилизация на пазара. Така че съм умерен оптимист за тази година.
- Във Франция веригата предлага онлайн продажби. Предвиждате ли да стартирате онлайн магазин в България и кога?
- Да, имаме планове, но работим стъпка по стъпка. Практиката показва, че нашият сектор търговия „направи си сам” не може да се развие пълноценно през електронна търговия. Показват го водещи компании като Amazon, офертите там не са толкова търсени, защото много от нашите стоки изискват клиентът да пипне продукта, както и консултация „очи в очи”. Но това не означава, че трябва да пренебрегваме електронната търговия.
В момента предлагаме по-скоро дистанционна търговия. През последните месеци сме се фокусирали върху това клиентите да получат пълна информация, преди да посетят магазина. По наши проучвания през последните три години нараства в пъти процентът на хората, които преди да дойдат в магазина, се консултират в интернет. В края на март пуснахме нов сайт, в момента продължаваме да го пълним с информация. Мисля, че вече успяхме да развием една пряка връзка с нашите клиенти - те имат възможност да запитат и да получат персонален отговор бързо от хора от магазина.
По отношение на хората, които живеят в градове без магазини, разработихме миналата година възможност за дистанционна търговия чрез куриери. Растат продажбите в тази посока. Надявам се до края на годината да имаме истински електронен магазин. Но за нас е много по-важно да предоставим пълната информация за нашите продукти и услуги. Все пак предлагаме 36 хил. артикула. Отнема време те да се представят с пълната информация.
Ангажирани са доста колеги с процеса да качват информация на сайта. Много разчитаме в следващите месеци да ангажираме и самите клиенти да споделят своите впечатления, защото това е най-качественото и важното – всички посетители в интернет се интересуват най-вече да видят мнението на други потребители за дадена стока или услуга. Това е нашата идея, в тази насока работим. Ще отнеме време да се натрупа тази информация и мнения.
- Какви са резултатите на магазина в Скопие? Предвиждате ли още магазини в Македония?
- Много сме доволни, че премина трудният период за развитие на магазина. През март отбелязахме първите му три години. Много сме доволни от резултатите през цялото време. От една страна, там няма силна конкуренция. От друга страна, Скопие е град, където хората са с добра покупателна способност и желание да пазаруват. От миналата година магазинът и дружеството в Македония излязоха на печалба.
- Бихте ли открили други обекти там?
- Да, работим по проекта. Там е доста трудно, както беше и в Сърбия, по отношение на недвижимите имоти – да се намери добра локация на разумна цена. В България в това отношение някакси се поукротиха нещата в последните години и цените и наемите на търговските площи и за закупуване на парцели се завърнаха на разумни нива, което позволява на инвеститора нормална възвръщаемост.
- Каква е обичайната ви практика - купувате ли терените за нови магазини, собствени ли са сградите ви?
- Зависи, различно е. В първите години беше много трудно. Затова първите ни магазини са собствено строителство на собствена земя. В момента 5 от 11 магазина са под наем, 6 са наша собственост. В Скопие сме под наем, защото там успяхме да намерихме добър партньор, който да построи магазин според нашите изисквания. В момента работим за втори магазин в Скопие, трудно е да преценим кога ще е реално да го отворим. Със сигурност няма да е следващата година.
- Какви са плановете ви за идните 5 години – кои са приоритетите, къде ще е фокусът, планирате ли нови магазини?
- Имаме одобрена инвестиционна програма за 5 години. В по-близък план виждаме до две години да отворим още един магазин в София. За Скопие вече споменах. Целта е да подобрим още повече сегашните си резултати и ръстове в магазините. Фокусът е върху София, Варна и Скопие.
Свързани компании: