Според изискванията на директивите за енергийната ефективност и за енергийните характеристики на сградите, България е декларирала пред Европейската комисия три стратегически документа. Единият е план за действие за енергийна ефективност, вторият е план за увеличаване на броя на сградите с почти нулево потребление на енергия, а третият – план за обновяване на съществуващия сграден фонд. Целите, които са поставени в тези три плана обаче, както и сроковете за изпълнението им, прогнозите за спестената енергия – те са на недостатъчно добро равнище. Подобряването на тези стратегически документи на първо място би следвало да е цел на националните институции.
От друга страната, трябва да се мисли и за подобряване на подзаконовата нормативна база. Най-ясният пример за това са предложенията за промени в наредба №7, според която се изчислява енергийното потребление на сградите, включително на почти нулево енергийни сгради. Има едно предложение, което е все още проект и е доста амбициозно, но предизвика сериозни публични дискусии поради подхода, който е заложен. Когато се говори за почти нулево енергийни сгради, винаги трябва на първо място да се поставя интегрираният подход – съвместното действие между архитекти и инженери, връзката между архитектурното проектиране и сградните инсталации. В момента преценката на голяма част от проектантската общност е, че това не е постигнато, т.е. не са заложени достатъчно ясни критерии и указания как би следвало да се проектират и изпълняват почти нулево енергийни сгради.
Закъсняваме и с обновяването на стария сграден фонд, фатално може би...
Не, не бих казал, че закъсняваме фатално, защото състоянието на старите сградни фондове в Европа също не е толкова добро, колкото си мислим или изглежда на пръв поглед. Доста държави, и то по-развити, имат сходни на нашите проблеми и характеристики на нашия сграден фонд. Въпросът е в принципите, които те прилагат, и подхода, с който изпълняват мерките.
Обновяването на сградния фонд не е процес, който ще отнеме няколко години или който може да бъде извършен кампанийно. Не е и процес, който може да бъде осъществен единствено с публичен ресурс. Според мен най-важни са принципите, които залагаме при програмирането. Трябва да започнем със стимулиране от държавата, но трябва да бъдат заложени и ясни условия за привличането на крайните потребители. Дори в евродирективата за енергийните характеристики на сградите е заложено, че мерките, които трябва да се предприемат, следва да имат цел привличане на частни инвестиции.
По какъв начин бихме могли да го направим?
Имаме примера от предходната програма за обновяване на сградния фонд, в която се оказа, че резултатите са минимални. За това се изтъква нивото на съфинансиране от 25%, което обаче на нас ни изглежда, съдейки от европейската практика, най-малкото странно. Почти никъде в Европа, освен в България и Румъния, не се говори за такива нива на съфинансиране. Държавната помощ най-често се измерва в субсидиране на лихвите – т.е. осигуряване на нисколихвени или безлихвени заеми, или максимум до 10 на сто и то при пилотни програми.
Да, имаме обяснението с ниските доходи, със собствеността на жилищния фонд, но това са неща, които всички знаем и сме се уморили да ги повтаряме. Трябва да се намери първо организационно решение – проблемът е в организирането на сдруженията на собствениците. Финансовият стимул също е важен – виждаме, че при 100% финансиране има интерес, но не може да се говори за широк обхват на тази програма.
Според мен най-важното, което трябва да се направи, е този тип програми да бъдат съпътствани с много мащабна, широка информационна кампания за ползите от подобно обновяване, за ефектите, които могат да бъдат постигнати от гледна точка на финансови спестявания за домакинствата и повишения комфорт. В крайна сметка целта на всички ни е да живеем по-добре. Ако не бъде осъзната ползата от подобен тип мерки, ще си останем на това кампанийно ниво, на ниво осигуряване на публични средства за частен интерес и спираме до този момент, без визия за привличане на частни инвестиции в бъдеще.
Правена ли е оценка какви са необходимите инвестиции за реално саниране на стария жилищен сграден фонд?
Частично са правени подобни оценки, но те са изключително трудни и базирани на много допускания, тъй като агрегираните данни, които имаме от Националния статистически институт (НСИ), базирани на преброяването през 2010 г., не са достатъчни е спорно доколко са на 100% коректни. Трябва да се направи и разграничение между различните типове гориво, което се ползва за отопление. И за това данните не са ясни. Не е разумно обаче да се мисли за обновяване на сгради, ако те не са конструктивно устойчиви, а ние не знаем каква част от сградите са конструктивно устойчиви и каква част могат да бъдат направени конструктивно устойчиви.
Колкото и да е трудна една такава оценка, проучвания са правени, и ние наскоро осъществихме едно проучване по поръчка на германски изследователски институт, която работи с българската администрация, за ефектите от обновяването на жилищните сгради до клас „Б“ и до клас „А“.
Колкото и да са условни тези проучвания, те показват, че инвестицията в подобни мерки би била много по-ефективна, отколкото инвестицията в нови енергийни мощности. Показват още, че не може да се мисли за изцяло публично финансиране на подобни мерки, говорим за инвестиции от порядъка на милиарди левове. Не е разумно, нормално и етично да се мисли за такава инвестиция в частни имоти с обществени пари.
преди 9 години Друже в коментар 2 съм написал СУВЕРЕНА с едно ''н'' ,и мисля ,че когато се пише ,че държавата е суверенна се пише с две ''н'' но това да ми са грешките ПРАВОПИСНИТЕ ГРЕШКИ НЕ СА ГРЯХ - ИМА КЪДЕ ПО-СТРАШНИ НЕЩА КОИТО ВОДЯТ ДО УБИЙСТВА И Т.Н. В коментар 4 съм обяснил подробно за ционизма и как лихвата и т.н. дерегулации на финансовата ''индустрия'' води пряко или косвено до хаос и войни Силвио Гезел още 1918год. е писал до немски вестник,че ако се запази финан.система до 25год. ще стане война и става - http://star05.net/infusions/booklib/book.php?book_id=199Историята и науката доказа ,че лихвата е зло ,и не съм съгласен с някои изречения в книгиТЕ - http://star05.net/infusions/booklib/book.php?book_id=200Сложно е но трябва едни път за винаги да се обясни - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1552051295073099Само за финансите - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1442612112683685 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години СУВЕРЕНА, друже, с едно "н". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години продължение на коментар 3 Аз съм далеч от мисълта да се заяждам а просто искам да им помогна и съм обяснил подробно - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1552051295073099''В 1975 г. Общото събрание на ООН гласува резолюция 3379 (предложена от 25 страни, между които Афганистан, Куба, Египет, Оман, Катар и др. и гласувана освен с тях с още 72 гласа "за" - между които СССР, България, всички страни от социалистическия лагер, Либия, Китай, Албания, Катар, Оман и др., 35 "против" - между които западноевропейските страни, Австралия, САЩ, и др, 32 "въздържал се" - между които Япония, Чили, Перу, Сингапур и др.), която осъжда ционизма като форма на расизъм и расова дискриминация.'' - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D1%8A%D0%BC отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Продължение на коментар 2 Един път за винаги трябва да се разбере ,че в международното право всяка държава е СУВЕРЕННА тоест може с референдум да реши например 1 милиард лева от бюджета да се раздадат през държ.банка до 0,01% лихва за саниране и т.н. ,и това не може да се разглежда като държавна помощ тоест Лисабонският договор и търг.споразумение между САЩ и ЕС не може да са над международното право и Конституцията Обяснил съм го тук - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1565687093709519Искат да подменят - изопачат международното право Четете и мислете защото ще ви поробят и наистина нещата са малко сложни но ако се обяснят добре се разбира за какво става въпрос Няма нужда от юрид.образование за да се разбере ,че всяка държава е СУВЕРЕННА и гражданите могат да решат с референдум всичко и проблема е ,че гражданите са неуки и това се използва от орган.межд.престъпна група но като цяло става въпрос за изопачаване,подмяна на основите на юридическата наука отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Някой ми изтри коментара защото пиша ,че има организирана межд.престъпна група ли ???СУВЕРЕНА каза дали да има държ.банка до 0,01% лихва за саниране и това не може да се разглежда като държ.помощ защото всяка държава е СУВЕРЕННА Може да се вземе пример от Англия - http://***.greentech.bg/?p=37754 за санирането и за топла вода от слънцето - http://***.greentech.bg/?p=41529,и съм описал основните стратегии https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1436573383287558 Идеята ми е да информирам повече хора а те още хора като геометрична прогресия за да има силно гражд.общество за да вземем мерки и следим ,и натискаме държ.власти да действат правилно за да избегнем катастрофите и за финансовата е най-лесно но трябва да се обясни подробно - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1442612112683685 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години При положение, че имаме излишъци на ел. ток.. е меко казано странно да се говори за енергийна ефективност.. да не говорим, че то и сега сметките не са чак толкова големи. Вярно всеки иска повече, като дава по-малко, но това не трябва да е самоцел. Особено ако всичко това е свързано с големи допълнителни разходи.Имаше даже едно изследване в Германия - за инвестициите в енергийна ефективност.. резултатите не бяха добри. Реално инвестициите са много повече отколкото спестеното от тях. Да не говорим, че те не са за вечни времена, имат си време на живот. отговор Сигнализирай за неуместен коментар