Правени ли са изчисления средно колко пари са необходими на една община?
Не може да се направят, защото разходите зависят от интереса в населеното място и заявленията. Когато е едно заявление, разходите са едни, когато паралелно се работи по 10-15, както в по-големите градове, ситуацията е съвсем друга.
Имат ли общините административен капацитет, за да посрещнат голям интерес?
Административен капацитет по управление на дейността общо взето изградихме покрай европейските проекти. По Оперативна програма "Регионално развитие" санирахме публичните общински сгради, училища, детски градини. Като вид работа и дейност, това не е непознато за местните власти. Вярно е, че сега санирането е свързано с частни имоти, със стотици собственици, тоест има специфика, но начинът на управление на процеса и на дейността е много добре усвоен от общините.
Стана ясно, че общините ще загубят около 180 млн. лв. приходи от данъци след санирането, като облекчения. Продължавате ли да настоявате да няма такива облекчения?
Нищо по-логично няма. С парите на останалите данъкоплатци от данък Сгради ще се санират частни имоти, тоест с публични ресурси. Не може в частен имот да е вложен публичен ресурс и в същото време 10 години да си освободен от публични задължения. В това няма никаква логика, да не кажа, че дори е наказуемо при последващи и вътрешни, и външни проверки. Не може обновени, енергийно ефективни сгради да не плащат поддръжката на улиците около блоковете, уличното осветление и т.н. – данък Сгради отива за това. Разбира се, ако сградите са санирани със собствени средства, е логично те да бъдат освободени от данък за определен период, както е по закон.
Как се справят общините с бюджетите си за тази година? Има ли критични ситуации?
Рано е още да се говори за силно критични точки в изпълнението на общинските бюджети.
Притеснява това, че единствените сигурни инвестиции са от нашите собствени приходи, които знаем колко са отънели. Няма свободни инвестиции за неотложни важни обекти, защото трябва да се съобразим с изтичащите срокове на европейските проекти от стария програмен период. Някой може да каже - вървете на пазара, търсете кредити. Нямаме възможност да вземаме заеми, тъй като сме в забранителния срок от девет месеца преди местните избори.
Много общини пострадаха от различни природни бедствия. Как върви процесът по подаване на заявления за щетите?
Върви с досегашните бавни темпове. Много разчитаме на новите идеи, които започват да излизат в публичното пространство за по-съвременен начин на организиране на дейността на държавата. Взехме решение и сме в процес на създаване на междуобщински фонд "Солидарност“. В него общините ще правят вноски на доброволен принцип и ще могат в първите часове след бедствие да теглят до три пъти по-висока от дадената от тях вноска. Нашата идея е да има средства в първите моменти, когато са най-необходими ресурси за животоспасяващи дейности, защото знаем, че държавната машина се задвижва месеци след това.
Кога ще заработи фондът?
Зависи от заявленията от общините за участие, като първите вече постъпват. Решението е след първите 30-35 заявления да учредим фонда.
Още новини от България четете в Dnes.bg