IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

М. Бенов: Отговорност на държавата е да създаде рамката на жилищния пазар

Общините трябва да имат възможност да осъществяват жилищни политики на местно ниво, според директора на Habitat Bulgaria

08:13 | 27.03.14 г. 7
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Минчо Бенов. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Минчо Бенов. Снимка: Личен архив

Законът обаче беше отменен наскоро...

Точно това щях да кажа – че законодателната уредба не работи, а явно са се случили и по-радикални неща. В много държави съществуват такива специфични организации, които са по същество нестопански и са ангажирани точно с изграждането и стопанисването на жилищен фонд, който се използва преференциално за определени социални нужди и провеждането на определени политики, включително и демографски. Такава законодателна уредба в България няма. Няма ги и тези агенти на пазара.

Има и други механизми, особено когато става въпрос за социални нужди и нетърговска дейност, за проекти с такъв профил. Общините например имат право, с квалифицирано мнозинство на общинския съвет, да даряват терени и би трябвало да го правят, защото ако те не могат да обслужват сами нуждите на населението, да провеждат жилищна политика и да адресират конкретни нужди, би трябвало поне да се опитат да подпомогнат организации, които го правят. Говорим за организации на нестопански принцип, защото в противен случай ще означава фаворизиране на търговски дружества.

Връщам се на стимулите за жилищния пазар. От около година-две строителни фирми говорят и настояват за въвеждането на такива стимули, насочени към по-достъпно жилищно кредитиране за купувачи на жилища. Доколко обаче такива стимули биха били уместни и каква е опасността от изкривяване на пазара, особено на по-активните пазари, в големите градове? Пресният пример е Великобритания. Там действаха такива схеми, но те бяха прекратени, защото търсенето изпревари предлагането и цените на жилищата много се вдигнаха.

Когато търговски дружества предлагат преференциални схеми, те обикновено го правят от гледна точка на своя собствен търговски интерес. Бих допуснал, че техният интерес обективно би разширил обхвата на едни такива стимулиращи мерки. Трябва внимателно да се разработват такива стимули, като се правят за конкретни групи и в изпълнение на конкретни политики. На няколко пъти споменаваме младите семейства – стимулите за тях могат да бъдат разглеждани и през призмата на демографската политика. В същото време трябва да се мисли и за ефектите, които ще се получат при прилагането на тези мерки. Пазарът намира най-добрия начин да регулира отношенията.

Трябва обаче да се отчете една специфика на българския пазар за ипотечно кредитиране. Цялата тази проблематика – за жилищата и за тяхната достъпност, сме я оставили на пазара, а пазарът в България, особено ипотечният пазар, е доста нерегулиран и лошо регламентиран от гледна точка на защитата на потребителя. В момента се обсъждат законови промени по повод правомощията на държателите на ипотеките при неплащане. В момента цената на ипотечните кредити е доста висока от гледна точка на риска, но и при условие, че ако ипотеката не се обслужва, банката влиза реално в собствеността си, а задължението остава на 100 процента. Защо тогава тези кредити да са на такава цена? Ето това е недобър регламент за потребителите, защото те или плащат един много скъп продукт под заплахата във всеки един момент да загубят това, което изплащат, или пък – най-лошият сценарий – да останат без жилище и с много тежко задължение за цял живот.

Какви са според Вас годишните инвестиции за строителство на нови достъпни, социални жилища, както и за обновяване на съществуващите, така че да се задоволят адекватно нуждите?

Това е много широк въпрос и не се наемам да дам отговор. Има и много подвъпроси – например, някой знае ли какви точно са нуждите? Нуждите в София са едни, а в Монтана – коренно различни. Трябва ли да говорим също така за целия жилищен фонд или ще търсим целеви решения за социални жилища, за решаване на проблемите на етническите малцинства и т. н.

От гледна точка на съществуващия жилищен фонд и дисбалансите, за които говорих, има голям проблем с високия дял – около 31%, на необитаваните жилища. В същото време има хора, семейства, които имат нужда от разрешаване на жилищния им проблем. Има една много интересна концепция и ние също работим върху нея – всичко това се случва при липсата на какъвто и да е законов регламент на наемните отношения. Това също е голям проблем, тъй като когато няма регламент не се защитават интересите нито на собствениците, нито на наемателите. Винаги една от страните е ощетена – или на наемодателя ще му се натрупат огромни неплатени сметки и ще му се разруши жилището, или на наемателя ще му вдигат наема на всеки втори месец и ще му правят забележки за щяло и нещяло.

Идеята, за която споменах.. Работим по нея много активно с колеги в Унгария – за създаването на социална наемна агенция, която най-схематично ако я представя – да се явява гарант между собствениците на жилищата и наемателите. Агенцията да гарантира на собствениците, че жилищата ще бъдат стопанисвани по правилния начин и те ще си ги получат във вида, в който са ги отдали. От друга страна агенцията частично ще субсидира наемите, така че да направи жилищата по-достъпни за наемателите, които са от конкретни категории, а същевременно собствениците да могат да си получат пазарния наем.

Последна актуализация: 12:34 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 4 rate down comment 4
cokrat1
преди 10 години
Съвсем друга е статистиката по отношение съотношението брой на домакинствата/наличие на жилищен фонд. Ако съпоставим тези две неща, вижда се, че жилищният фонд е недостатъчен за броя на домакинствата. Това обяснява една друга статистика относително малък дял на домакинствата в България обитават жилище, в което са само те, само едно домакинство. Сравнително голям е броят на жилищата, обитавани от две домакинства, голям е броят на жилищата, обитавани от три и четири семейства....Ето това горното изкривява тотално състоянието на жилищния фонд в България. Трябва да се отчита колко домакинства имат самостоятелно жилище. Не може в едно жилище да живеят 3-4 домакинства, а статистиката да отчита, че всички те имат жилища. Абсолютно изкривена статистика.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 8
cokrat1
преди 10 години
Когато четете това интервю, имайте предвид преди всичко това....това са жилища за социално слаби и уязвими групи от населението, а в тази категория попадат самотни майки, трайно безработни, многодетни семейства, хора с увреждания и други. Кръгът на потенциалните бенефициенти е доста по-голям.Това е кръгът...тук именно държавата трябва да строи ...нали всички са съгласни, че съвременната държава трябва да бъде социална...за да няма повече залп от Аврора...НАЛИ!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 5
kalendar
преди 10 години
аз съм бил малък, но от това, което са ми казвали не си прав-при бай Тошо кой ще ти разреши да си остъклиш терасата? Или пък да си гътнеш стената? За коментар 3 си прав.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 0
misanthrope
преди 10 години
По отношение на жилищата, времената на бай Тошо никога не са си ходили. Има закон, ама е "врата у поле" всеки си прави каквото си иска и после никой нищо не му прави. Съседа си разшири хола на 3 колонки на тротоара, заклевам се. Изби фасадната стена, подпря 3 колонки от долу, армировка, плоча и зае 10 квадрата от тротоара. Сметай
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 13 rate down comment 0
misanthrope
преди 10 години
Как можахте да дадете на господина трибуна да напише толкова много глупости на куп? Четох, четох, пък много ми изтъпя и спрях.Общината и държавата ако иска нещо да направи, НЕКА СИ СВЪРШИ работата а именно: 1) Незабавно премахване на всички незаконни гаражни клетки, остъклявания, бараки, тротоарни конструкции и т.н. 2) Незабавно решаване на проблема с бездомните кучета 3) Незабавно разкарване на автомобилите от градинките и тротоарите. 4) Подобряване на почистването и управление на отпадъците 5) Подобряване на озеленяването и ремонт на настилката и инфраструктуратаКогато хората видят, че нещата в квартала се подобряват, че закона се прилага и "нема лабаво" че се налагат и се събират глоби за непочистен сняг, изхвърляне на отпадъци, падащи парчета фасада, незаконни изменения, оставени по коридора на блока шкафове, печки, дивани, ***, висящи на фасадата ***, много скоро ще започнат сами да искат да им е чистичко и подредено. Сега каквото и да направиш, пак ще е мизерия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
kalendar
преди 10 години
малко по-малко времената на бай Тошо се завръщат
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
albobo76
преди 10 години
Само това липсваше - държавата да си завре гагата в жилищния пазар.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още