А как ще коментирате другите сектори?
Освен в бързооборотните стоки, при веригите за хранителни стоки също ще има развитие.
Бих казала обаче, че в България тепърва ще се развива франчайз моделът в областта на услугите - имам предвид сектори като обслужване, застраховки, човешки ресурси. Ще се развият франчайз системи, в които се продават не просто продукти, а качествено обслужване.
Каква е ролята на рекламата и популярността, за да бъде един франчайз успешен?
Не са за пренебрегване, но не са водещи за успеха на една компания. Трябва да се има предвид пазарните условия в страната. Ако дадена верига е успешна в Америка не е сигурно дали ще бъде успешна тук. България има своите традиции, с които да се съобрази съответният франчайз. Потребителите на различни места имат различни очаквания.
Всяка една международна верига прави проучвания. В България има ниши и конкуренцията в областта на франчайза е много ниска. Ограничен брой компании работят на този принцип у нас. Това позволява на нови компании да навлязат бързо и да печелят бързо пазарен дял.
А какъв е пазарният дял на компанията „ЕРА България“?
На локалните пазари, на които оперира в градовете София, Варна и Бургас, "ЕРА" държи до 80% от офертите за продажба на жилищни имоти, там където имаме офиси. Планираме да разраснем бизнеса си и съответно пазарния си дял в продажбите на жилищни имоти в следващите 2 години. Това, към което се стремим, е той да достигне между 10-20% на местата, където сме позиционирали нашите офиси. Само през последните 10 месеца ръстът на броя на сключените сделки с недвижими имоти от ЕРА Агенциите в България е 48% спрямо миналата година.
Според вас има ли достатъчно добре подготвени кадри, които да удовлетворят нуждата от професионалисти за пазара на недвижими имоти у нас?
Ние, като франчайз компания, не разчитаме на това кадрите, които постъпват при нас, задължително да са добре подготвени. Разчитаме да достигнат до нас, да имат желание да работят и да се развиват. Ние имаме система за вътрешни обучения, система на работа и ежедневна подкрепа, които дават нужните практически познания на всеки, който иска да се занимава професионално с продажби и управление на недвижими имоти.
Какво бихте казали за мерките, които кабинетът предприе, за да намали бюрократичната тежест за малкия и среден бизнес?
Нужна е още по-голяма подкрепа за малкия и среден бизнес, нужни са и още мерки, които да намалят бюрокрацията. Доброто стимулиране на малките компании е гръбнакът на всяка една икономика. Важно е да се даде възможност за конкурентоспособност. Нужни са и добри финансови стимули,
Нисколихвените кредити са почти недостъпни за компаниите от нашия бранш. Секторът не е стимулиран по никакъв начин от държавата и участниците на пазара срещат проблеми с това да финансират подобни проекти и да бъдат конкурентоспособни. Малките компании за недвижими имоти - такива, които разполагат с ограничени ресурси, които не са способни да подготвят и обучат персонала си, трудно оцеляват.
Ние сме консултанти, посредници при сделките с недвижими имоти, не сме строители или инвеститори или спекуланти. Но бюрократичната система автоматично ни възприема като такива. Това е реална пречка за ползването на нисколихвено финансиране.