За актуалните тенденции на пазара на ваканционни имоти разговаряме с Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life.
Прекъсна ли се порочната зависимост на пазара на ваканционни имоти от граждани на Русия и бившите съветски републики? Доколко българите, които започнаха да инвестират в такъв тип имоти, се задържат на пазара и как се движи техният дял от всички участници на пазара?
Не бих казал, че тази тенденция следва да бъде наречена „порочна зависимост”. Просто пазарът и обстоятелствата, както и различни геополитически фактори, налагат засиленото руско присъствие в българските курорти.
Част от руснаците, които се заселват за постоянно в страната ни, стартират малък бизнес тук, с което на практика подпомагат българската икономика и създават нови работни места. Действително българският пазар на ваканционни имоти е много привлекателен за тях.
По отношение на българите – те винаги са присъствали като купувачи на ваканционни имоти в страната ни, просто делът им е по-малък. Към момента те задържат собствеността си и не участват активно в сделки – нито като купувачи, нито като продавачи.
Каква е ситуацията на пазара на ваканционни имоти извън големите курорти по Черноморието? Как се движи интересът към планинските курорти, а и в другите населени места на страната?
На практика около 30% от хората предпочитат големите градове на морето, но по-голямата част избират да се обособят в общности в по-малките населени места по Черноморието.
По отношение на планинските курорти - не смятам, че ще станем свидетели на сериозни сътресения в сектора на зимните ваканционни имоти.
От ключово значение за подобряването на условията в него е поддържането на добра инфраструктура в курортните населени места, което е ангажимент на местната власт. След като това стане факт, можем да говорим по-подробно за пазара на зимни ваканционни имоти. Важен фактор е и балансът между осигуряване на добри условия за зимен туризъм и запазване на околната среда.
Считам, че други видове туризъм също трябва да се развиват. В България природните дадености дават възможност да привличаме туристи на само за море и планина, но и за СПА или селски туризъм например. Страната ни е красиво място, транспортната инфраструктура постепенно се подобрява. Наличието на минерални извори, условията за алтернативни и екстремни спортове са предпоставки за сериозно развитие на сектора.