IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Г. Върбанов: Пазарът на ваканционни имоти преживя малък ренесанс през 2012 г.

Прекаленият оптимизъм обаче може да ни изиграе лоша шега, посочва управляващият съдружник в агенцията New Estate

08:15 | 09.04.13 г.
<p>
	Горян Върбанов. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Горян Върбанов. Снимка: Личен архив

- Знаем, че руснаците са основните купувачи на ваканционни имоти в момента. Какво обуславя тяхното търсене и устойчиво ли е то?

Абсолютно сте прави относно руските купувачи. Може да се каже, че те са основният и даже единственият сериозен двигател на този пазар. Ако руснаците загубят интерес, ще сме свидетели на нова катастрофа в бранша.

Добрата новина е, че интересът от страна на руските купувачи изглежда доста по-устойчив. За разлика от англичаните, които всъщност създадоха този пазар в България и чиято мотивация до голяма степен беше инвестиция с цел препродажба и печалба, руснаците са така наречените лайфстайл купувачи. Тяхната мотивация е основно придобиване на втори дом за лично ползване.

Според нашите анализи мотивите на руснаците за купуване на имот в България са следните: около 60% търсят имот с цел използването му през летните месеци за почивка, 30% купуват с цел имиграция в България и около 10% купуват с цел инвестиция.  

- Как изглежда пазарът в морските и планинските курорти в цифри и какви са цените в момента?

Ако разделим пазара на ваканционни имоти на имоти в морските курорти и имоти в ски курортите, то най-обобщено средната цена на имотите в морските курорти е между 450 -550 евро за кв. м. Тук изключвам имотите във Варна и Бургас, които са по-скоро градски имоти, доминирани от местното търсене, като цените са с около 30% по-високи.

Пазарът в ски курортите се представя доста по зле. Средните цените на имотите в Банско например са между 300-450 евро за квадратен метър. Интересът към планинските курорти е слаб - не повече от 15% от запитванията са за имоти в планински курорти и то в частност в Банско. Пазарът в Пампорово и Боровец е почти замрял. Това търсене рефлектира и върху цените – в планинските ни курорти те са с около 30% по ниски от тези на морето.

Друг важен момент е бюджетът, който руснаците са готови да похарчат за имот в България. Около 50% от сделките са с номинална стойност 15 000 -35 000 евро, 30% от сделките се осъществяват в диапазона 35 000-60 000 и не повече от 20% са сделките за над 60 000 евро.

- Какви са наблюденията Ви за ситуацията на пазара на селски имоти?

Относно селските имоти ситуацията е доста интересна.  Интересът към селски къщи в ценовия диапазон от 2 000  до 15 000 евро е огромен. Основният проблем обаче е лошата инфраструктура в селата, където обикновено се намират тези имоти.  Освен това те се нуждаят от сериозен ремонт, за да достигнат стандартите за нормално живеене в ХХI век.

Почти стандартна ситуация е купувачите да идват на огледи с идея да купят селски имот за 15 000 евро и след като се запознаят на място с реалността да се откажат от покупка или да се решат да инвестират в студио в Слънчев бряг например, което е на същата цена. 

- Ваши колеги от други агенции и строителни предприемачи отчитат и засилване на интереса на българите към този сегмент от пазара, особено българи, които от години живеят и работят в чужбина. Наблюдавате ли подобни тенденции?

Българите винаги са присъствали на пазара на ваканционни имоти и винаги ще присъстват. Те ще останат на този пазар дори и всички други националности да изгубят интерес.  В настоящия момент те също са привлечени от ниските цени, ние също имаме реализирани доста сделки с българи, живеещи в чужбина. Броят на тези сделки обаче, както и потенциалът на българските купувачи като отделен сегмент, е сравнително малък в сравнение с размера на целия пазар.

За устойчиво развитие и растеж пазарът на ваканционни имоти в България се нуждае от чуждестранни купувачи и продавачи. С други думи, пазарът в страната участва и трябва да се разглежда като част от  глобалния пазар на ваканционни имоти и да се конкурира с дестинации като Испания, Турция, Кипър.

Последна актуализация: 06:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още