- Как се справихте по време на кризата?
(М.С.) Когато финансовата криза ни удари през август 2008 г., Ричард беше много полезен, тъй като вече имаше опит с подобна криза в Нова Зеландия. За 6 месеца успяхме да се преструктурираме, да намалим разходите и мисля, че бяхме една от първите компании, които в края на 2009 г. успяха да излязат на нула.
(Р.М.) Спряхме да губим пари и можехме да започнем разширяване, когато повечето все още се опитваха да се спасят.
(М.С.) Още отначало бяхме структурирани по такъв начин, че ако нещо се промени коренно на пазара, да не рискуваме да загубим цялата компания. Обръщаме огромно внимание на самостоятелното проектно финансиране, така че даден проект да не застрашава цялата компания.
Затова сега смятаме, че имаме добри позиции. Миналата година беше първата, в която успяхме да се върнем към печалба и тази година също изглежда обещаваща. Всъщност ние нямахме толкова голяма експозиция към пазара в България. Постоянно търсехме алтернативни инвестиции в Турция, Хърватска, Украйна. Целяхме да балансираме риска, защото опасността от глобална криза като тази, която настъпи и засегна всички видове активи, всъщност беше съвсем реална.
(Р.М.) Когато всичко започна повечето смятаха, че ще продължи 2-3 години и всичко ще се върне към нормално, към нивата от 2007 – 2008 г. Ние обаче преценихме ситуацията и си казахме, че няма да свърши за 2-3 години. Всъщност може да продължи и 10 години и затова трябва да оптимизираме разходите, да понижим очакванията и оценките си.
(М.С.) Но вече сме 5 години в криза и мисля, че можем да кажем с доста сигурност, че вече се носим някъде по дъното.
- За България ли говорите или Европа като цяло?
(М.С.) За България. Някои други пазари растат с около 6-7-8% на година.
(Р.М.) Но и те са много малко.
(М.С.) Всъщност ръстът на България не е чак толкова зле. Мисля, че около 3-4% е доста добре в сравнение с останалата част от Европа.
Наистина вярваме дългосрочно в българската икономика, макар и само заради ниската задлъжнялост. Страната е в доста добра позиция и това ще й даде добри шансове за ръст през следващите няколко години. Макар и умерен ръст.
- Какъв е съветът ви към хората, които искат да стъпят на пазара на имоти у нас?
(М.С.) Моментът не е подходящ. Почти невъзможно е да се генерира нов бизнес. Много бизнеси все още се закриват. Разбира се добрите компании устояват, но пазарът е изключително конкурентен.
(Р.М.) Имотите не растат, почти невъзможно е да се стартира. За да генерирате пари и да увеличавате капитала си, се нуждаете от ръст в стойностите на имотите.
(М.С.) Въпреки това в страната все още има много добри възможности за бизнес – в търговския сектор, хотелиерството също може да се подобри, туризмът също ще бъде един от големите пазари за България. Толкова много неща все още може да бъдат подобрени в Банско, Боровец, по Черноморието. Именно в тези области може да се насочат нещата, за да се генерира БВП и със сигурност да се привлекат капитали.
Предимство е също ниската ценова база. Тук може да се придобият активи на много ниски цени, да се наемат евтино офис площи. Сега не е лош момент да се стартира. Защото, когато нещата се задвижат отново, това ще стане също толкова бързо – за 1-2 години.
(Р.М.) Цените се покачват също толкова бързо, колкото и падат.
(М.С.) Като цяло има много възможности, но не и при имотите.
- Каква е прогнозата ви за пазара на имоти за 2013 г.?
(М.С.) Без промяна. Намираме се някъде около дъното.
(Р.М.) Не виждам как нещата биха могли да се влошат.
(М.С.) Всеки ден банките консолидират все повече, стават по-уверени, изчистват балансите си. Поне тези от тях, които са устойчиви – големите банки.
Тази година очакваме по-малко необслужвани ипотеки. Да се надяваме, че повечето от проблемните активи и лоши кредити вече са признати и няма да има нови, така че банките може да започнат да прочистват портфейлите си.
(Р.М.) И когато това стане, когато в системата се влее повече ликвидност и банките имат по-малко проблеми в своите собствени страни, България ще се възстанови много бързо.
(М.С.) Нещата не са толкова зле. Така че прогнозата ни за пазара е разкъсана облачност с изгледи за превалявания. И вероятно малко слънце през 2015 – 2016 г.
(Р.М.) Но пък човек никога не знае. Може и да вали сняг. Затова си носете палто или поне чадър.
преди 11 години Потребителите печелят, ако имат пари да купуват колега. Като никой не купува а само се продава кой печели -никой ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години ...цените се сринаха и така ядец ни в центъра да купиш ни на къра Кой печели от всичко това не знам...--------------------Не печелят ли от това потребителите? Не е ли точно това философията на пазарната икономика - конкуренция, която да свали цените и да вдигне качеството? Да връщаме комунизма с плановата икономика ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нормално е горещите пари да се насочат към секторите с най-голяма възвращаемост - търговия , финанси , н.и. . Държавата би трябвало да регулира това за да не прегреят пазарите на тия активи - при нас регулация просто няма отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Моловете в София, са за градове с население поне 4 милиона. Потреблението е едно и също, независимо дали са два или десет. Фирмите, които са наели магазини са едни и същи, правят по-малки обороти, но с по-големи разходи за персонал, осигуровки, наеми, ток и т.н. така да се каже на всяка манджа меродия! Идват някакви тук ошфорки или фондове, които перат и източват ДДС, дават някой лев на кмет и архитект да разпише, независимо , че няма градоустройствен план и необходимост за толкова търговски площи ( независимо че разни експерчета пишат, че сме били на последно място по площи) и така съсипват малкия и среден търговец, да не говорим , че и парите от наемите от моловете заминават и нищо не остава в България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Какъв дъжд и чадъри направо си идва урагана Катрин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Така е, защото ние ще правим икономика, основана на потреблението, а не на производството. Хитреци сме ние. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Вива, цезаре - така е ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Моловете в България станаха повече от фабриките... това НЕ Е нормално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Моловете в България станаха повече от фабриките... това НЕ Е нормално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар