- Какъв е профилът на основните играчи на пазара на луксозни имоти – и от страна на купувачите, и от страна на продавачите?
Клиентите остават основно мениджъри от средното и висше ръководство на компании, предприемачи, спортисти, търговци и всички професионалисти с висок годишен доход.
Най-търсени остават жилища с три и повече стаи на ключови локации, както и къщи, чиито собственици са достигнали пазарни ценови нива в желанията си за продажба.
За съжаление, все още има и такива, които държат офертни цени отпреди няколко години. Тези имоти обаче не само че остават непродадени, но и губят атрактивността и потенциала си заради дългия престой в рекламното пространство.
- Може ли българският луксозен сегмент да привлече устойчиви инвестиции от чужбина на фона на световната конкуренция?
Транзакциите на пазара на недвижими имоти в момента се реализират основно между местни играчи. Чуждестранните инвеститори са малко и са основно в сектора на ваканционните имоти по морето (граждани на бившите руски републики) и бизнес имотите в големите градове.
България не е известна като дестинация за туризъм или бизнес на високо ниво, поради което и инвестиции в сегмента на луксозните имоти от страна на чуждестранни граждани са по-скоро рядкост.
Интерес от чужденци се наблюдава по-скоро в сектора с наемите на луксозни жилища. Все повече чужди специалисти идват да живеят и работят в България и по време на престоя си търсят жилища, които да отговарят на международните стандарти за качество и комфорт. Предвид сравнително краткия период, за който остават в страната, повечето чужденци предпочитат да наемат, вместо да закупят скъпо жилище.
- Какъв трябва да бъде един строителен проект, за да отговаря на определенията „луксозен“ и „първокласен“?
При качественото ново строителство най-важните характеристики остават локацията и нивото на строителството, спецификацията на използваните материали и степента на завършеност, в която се предават имотите. Клиентите, които дават над 1 000 евро за кв. м за ново строителство, предпочитат да получат жилищата „до ключ“ и дори да доплатят на строителя за довършителни работи, вместо сами да организират ремонтните дейности.
Също така външната и вътрешна архитектура на сградата имат все по-голяма тежест при избора на ново жилище. Клиентите вече избягват лошо изглеждащите фасади, както и тесните, нефункционални жилища, и търсят такива, които дават повече светлина, пространство и функционалност на помещенията.
- Какво е времето за реализация на един луксозен имот и има ли някакви особености, с които се характеризират сделките?
Времето за реализация на луксозния имот, както и на всеки друг, зависи до голяма степен от това доколко пазарна е неговата цена. Все още има собственици, които предлагат имотите си на цени отпреди 4 години, които в момента понякога са два до три пъти над пазарните нива. Такива имоти понякога се продават с години и интересът към тях постепенно спада.
От друга страна, когато имотът е добър и цената му е адекватна, реализацията му може да отнеме от 2 седмици до 2 месеца – като това в момента е времевата рамка за бърза продажба.
- Как очаквате да се движат търсенето и предлагането във високия сегмент на пазара на имоти?
Предлагане има, но не е лесно, от една страна, да се намери имот на правилната цена, а от друга – достатъчно качествен (с една или повече уникални характеристики), за да предизвика интерес у хората, които са готови да инвестират в момента. Това е тясното пространство, в което си проличава професионализмът на посредника за сегмента на луксозните имоти – той не просто консултира, обследва документи, преговаря, води срещи и координира подписването на договори. Той търси точното парче от пъзела, което да пасне на множеството специфични изисквания на едни много специални клиенти.
преди 12 години С усмивки и пожелателно мислене не става. Последните години са доказателсвто за това. Споко и часът на НИ ще дойде , но след доста време. отговор Сигнализирай за неуместен коментар