IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Р. Генев: Третата вълна молове ще промени пазара на търговски площи в София

Пазарът на търговски площи в България ще oстане динамичен заради увеличеното предлане, смята новият мениджър на отдел „Търговски площи” във Forton International

08:50 | 17.10.12 г. 5
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Росен Генев. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Росен Генев. Снимка: Личен архив

- За пазара на търговски площи битуват две мнения – едното е, че е пренаситен, а другото - че „гладува“ за качествени проекти. Каква е Вашата гледна точка за ситуацията на пазара?

Според мен, по-правилно е да се твърди, че новите търговски центрове ще допълват настоящите по отношение на разнообразието на предлаганите стоки и услуги. Повече „шопинг“, повече развлечения, възможност всеки член на семейството да намери нещо за себе и да прекара голяма част от времето си.

Същевременно прави впечатление липсата на качествени търговски площи на основните улици. Основно това се дължи на недобрата инфраструктура. Също така е необходимо да се подобри концепцията на търговските улици, за да се привлекат по-силни търговци, което ще доведе до засилена конкуренция с търговските центрове.

- Какви са според Вас настроенията на търговците и по-склонни ли са да осъществяват експанзия?

Според мен търговците, които в момента подписват договори за наемане на нови помещения, го правят с цел да затвърдят пазарните дялове на брандовете си и да се възползват от бизнеса, който новите молове ще генерират в бъдеще.

- Можем ли в такъв случай да очакваме едно своеобразно бягство на търговци от моловете с остаряла концепция, които не успеят да се препозиционират на пазара?

Това е трудно да се предскаже. Обикновено големите търговци успяват предварително да планират изключително добре действията си. Не го очаквам като закономерност, по скоро единични случаи.

- Как очаквате да се движат средните наемни нива на търговските площи у нас в следващите 12 месеца?

В момента не виждаме съществена промяна в наемните нива. Корекция е възможна след  отварянето на новите търговски центрове, в случай че оборотите на търговците не са на нивото на техните очаквания.

- Как се промениха нагласите на инвеститорите и можем ли да очакваме нови сделки?

Инвестициите в нови големи проекти не са много вероятни. По-вероятно е да станем свидетели на смяна на собствеността на действащи към момента търговски центрове, но по-логично е това да се случи след появата на новите търговски центрове на пазара в София. Тогава ще бъде ясно дали и как новите проекти ще се отразят на наемите на търговците на пазара. Един търговски център е добър инвестиционен продукт само тогава, когато има стабилни и предвидими приходи във времето.

- Как очаквате да се развива българският пазар на търговски площи в близко бъдеще?

Това ще бъде един много динамичен пазар. Ще нарасне предлагането на търговски площи в България, което ще доведе до допълнителен бизнес за търговците и по-голямо разнообразие за потребителите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:25 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 0
kreditkiller
преди 12 години
Би трябвало Моловете да са съвременните целодневни пазари.Имам в предвид едно време търговци пътували до пазарите с дни и носели стока която продавали с месеци. Разбира се на никой не плащали за земята на която са разполагали стоката си. Но това не е уютно както в днешните молове, сега там им предлагат стъклени витрини, вода, ток, "охрана" и т.н. Въпроса е в това, че всички плащаме изграждането и поддържането на подобни съвременни бит пазари. Причината те да не се превърнат в масово-достъпна дестинация е високата добавена стойност към продукцията и услугите които се предлагат в Моловете. Където има една дума месото струва 2 лв живо, 3 лв одрано и 10лв в мола.Тоест изкуствения пазар (мол) отнема 70-80% от цената за производителя и ощетява с толкова потребителя.Някъде бях, че разумната печалба е до 5-6%, приемлива до 8%, безумна над 8%. И всичко това при контролирана годишна инфлация от 2-3%, която бих определил като ако не подтичкваш леко ще те настигне урагана (т.е ще фалираш).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 0
Mu/\eH
преди 12 години
Защо пропуснаха да споменат в статията, че когато собственика на мола е силно финансово притиснат (примерно пред фалит), то това напрежение се предава и на наемателите...Защото гледа първо да си спаси собствената кожа, а наемателите да се оправят сами- нали са подписали договори от по 50-70 страници. Имам горчив опит и не им вярвам, че мислят за наемателите...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 2
hellwitch
преди 12 години
В София тези нови молове са на много добра локация. Така, че смятам, че биха имали доста посетители.От "старите" молове - единствено този срещу Хемус прави впечатление на много лошо управляван и определено има шанс да "умре" в предвид, че Парадайс център ще е в другия край на кв. Лозенец(основните му клиенти). Другите смея да твърдя се справят доста добре.На практика няма сериозна конкуренция между тях тъй като всеки от големите търговски центрове е замислен да обслужва различни квартали. Единствено жк. Люлин остава без мол наблизо, но пък този на стамболийски е на 20мин. с метрото.От старите този на цариградско обслужва Младост и Дружба.Този на ситняково - част то центъра кварталите зад Подуене(Хаджи Димитър и т.н.)Мола на стамболийски - цялата северозападна София за момента.Новия мол България има много добра локация в близост до доста "богати" кварталиТози на Хладилника е позициониран към кв. Лозенец и кв Драгалевци Този до Икея е за хора извън София.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
mgalabov
преди 12 години
Какво стана с Кифата?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още